Belcar

Belcar: Soevereine zege voor Vincent Vosse en Frederic Bouvy

 

Vincent Vosse en Frederic Bouvy kwamen na ruim twee uur racen soeverein winnend over de finish op het circuit van Zolder. Bij de start ging de Red Bull Porsche meteen aan de leiding. Voor deze équipe was het een race uit het boekje, de concurrentie beet haar tanden stuk op deze Belgische tandem.

Tekst: Flor Schilte - Foto's Tim Bohme

Daarachter ontspon zich een hevige strijd tussen de 3 Chrysler Viper's van Hasenblicher, Longin en Hart. De Viper van de Britten Cook en Pelle kon niet meekomen en speelde geen rol van betekenis. Jos Menten maakte een uitstekende start en kwam op een uitstekende 5e plek door na 1 ronde en bleef sterk in de kop van het klassement meedraaien. De coureur uit Haelen nam bijna 2/3 deel van de race voor zijn rekening. Voor Toon van de Haterd was het ook niet zijn beste race. De  Porsche van Couwberghs en van de Haterd kampte al snel met ophangingsproblemen. Nadat ze ver waren teruggevallen konden ze aan een inhaalrace beginnen. Bij het team van Hezemans en Hart liep het ook niet crescendo. De Viper kwam al snel binnen met Hart aan het stuur. Een zichtbaar geïrriteerde Mike Hezemans vertelde; "De banden hebben remplekken, ik snap er niks van". Na de bandencontrole kon Hart aan een inhaalrace beginnen. In het tweede deel van de wedstrijd bleef de Viper in de pitbox staan met een kapotte versnellingsbak wat het tweede streepresultaat betekende voor de Carsport Holland Viper.
 
 

Opeens kwam de Stealth van van Moerkerk en de Drijver aankloppen bij de top 5, een tijdstraf van de wedstrijdleiding kegelde hen uit het klassement. Leo van Sande bracht de Porsche halverwege de race binnen met een klapband waarna het Finse talent Markus Pattala het stuur overnam. Halverwege de race bleek dat het in deze race vooral zou gaan om de coureur met de langste adem. Achter de magistraal rijdende Vosse en Bouvy waren het de Vipers van Kumpen en Kuismanen die sterk aandrongen.



Menten was de beste Nederlander in het klassement en reed continu in de top 5. De Limburger  was na zijn stint van bijna anderhalf uur aan het einde van zijn latijn. "Het ging niet meer. De auto bouwde steeds verder af. Ik weet niet of de banden te hard waren of dat we teveel camber hadden. In ieder geval werd de wegligging steeds slechter. Het ging niet meer. Ik was uitgedroogd en werd een beetje duizelig. Toch ben ik heel tevreden met dit resultaat". Albert Vanierschot maakte de klus af maar liet zich aan het einde van de race verschalken door Markus Pattala, die de Porsche op een 4de plaats parkeerde. 



Een sterke race reden Martial Chouvel en Marc Duez. Met de Jaguar Silhouette reden ze sterk in het klassement mee en wonnen zelfs de Silhouette klasse. Een geweldige opsteker voor Marc Duez die na zijn hartproblemen weer helemaal terug is aan het racefront.De Porsche van Verhoeven en Daring kon goed meekomen. Alleen begon de motor warm te lopen waardoor ze gas moesten lossen. Met een 15e plaats algemeen en 3e plaats in de GTB kon de équipe tevreden terugkijken. Voor Belien en Jakobs was de 18e plaats algemeen een prestatie om tevreden over te zijn. Temeer ze in de klasse TA een 2e plaats op het podium bezetten.

In de warm-up op zondagmorgen kreeg Franz Lamot het erg warm toen hij met de Chevrolet slipte op het zand op de baan. Door overcorrigeren raakte de Belg  niet meer uit de slip en vloog in de muur. Met voldoende wisselstukke kon de Corvette weer vlot worden gemaakt. Tot overmaat van ramp waren er ook nog startproblemen waardoor de Chevrolet Corvette vanuit de pits achter het deelnemersveld moest aanstarten. Na een sterke opmars naar de 7e plaats bleef de Corvette nu ook weer met panne langs de baan liggen, het gaspedaal was afgebroken.  Tijdens de race waren er ook problemen voor Robert Dehoen en Christian Hoebben. Christian Hoebben nam de start van de race en kwam na 2 ronden terug aan de pits met de BMW Compact. "We hebben hier in de kwalificatie geen enkele probleem gehad. Ik heb nu ook nog even een paar rondjes gereden maar de motor loopt m aar op 5 cilinders. Ik snap er niks van, maar verder rijden kunnen we niet", aldus een zichtbaar teleurgestelde Robert Dehoen. Bijna 40.000 toeschouwers omzoomden de Omloop van Terlaemen om te genieten van spectaculaire races onder een stralend zonnetje. Natuurlijk vormde de wedstrijden voor de Nissan World Series het hoogtepunt, het spektakel in de Belcar loog er ook niet om. Het was een drukke dag voor Anthony Kumpen, Marc Goossens en Mike Hezemans. Vanwege het late starttijdstip kon het drietal ook nog deelnemen aan de prekwalificatie op Le Mans. De heenreis ging per HSL, de retourreis werd per vliegtuig aanvaard naar Genk om op tijd weer op het circuit van Zolder terug te zijn. Sommige mensen noemen dat "hobby"!

Uitslag Belcar tijdens Nissan World  Series Zolder:
1.    Vosse-Bouvy, B, Porsche 996 Bi-turbo, 76 rondes
2.    Kumpen-Longin, B, Chrysler GTS-R, op 31.701
3.    Kuismanen-Hasenblicher, SF-A, Chrysler Viper GTS-R,  75 ronden
4.    Pattala-van Sande, SF-B, Porsche 996 Bi-turbo, op 52.352
5.    Menten-Vanierschot, NL-B, Porsche 996 Bi-turbo, op 55.622
13. Couwberghs-van de Haterd, NL, Porsche 996 Bi-turbo, 73 ronden
15. Verhoeven-Däring, NL-D, Porsche 996 GT3 Cup, 71 ronden
17. Beliën-Jakobs, NL, BMW E46 M3 V8, 70 ronden

 
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet