DTM

DTM: Eerste nieuwtjes vrijdag. Van Trust tot startnummers

Vanochtend om klokslag negen uur werden de DTM-motoren dit jaar voor het eerst gestart. Na een kwartiertje 'roll out' verdwenen de heren coureurs zoals gepland weer in de pitboxen. Een uurtje later reden ze hun eerste testsessie. Wat viel er zoal op, tijdens die eerste morgen?

Tekst Ralf Dennissen Fotografie: Boudewijn Pieters

Van het slechtsbewaarde geheim van de pitstraat bleek vanochtend niets geheims meer over: Christijan Albers wordt dit jaar gesponsord door computergigant Trust. Morgen wordt de samenwerking officieel bekend gemaakt, vandaag stonden de Trust logo's al op de spiegels van Albers' AMG-Mercedes en op de achterzijde van zijn overall. "Ja mooi he", wilde de Larenaar nog wel even melden voordat hij instapte voor de eerste testsessie.

Even was er ook verwarring over Mercedes-collega's Gary Paffett en Jean Alesi. Zij zouden van startnummer geruild hebben. Dat bleek echter een misverstand. "Nee, nee, nee: het is opgelost. Dat kwam door ITR [de organisatie], ze hadden een foutje gemaakt", aldus Alesi.



Na de roll out vertelde Jeroen Bleekemolen ons waarom hij tijdens die sessie slechts drie ronden reed. Om banden te sparen reed hij een rondje of twee op slicks en een rondje op regenbanden. Serieus testen is er overigens toch niet bij in dat eerste kwartiertje. Tijdens de roll out zijn de teams verplicht de achtervleugel te demonteren, zodat de tijd ook alleen gebruikt wordt om de systemen te controleren.



Bij het team van HWA - dat de vier 2004 Mercedes-modellen prepareert- was nog een kleine primeur te melden in de vorm van een 'parketvloer' in de pitbox. De Mercedes-mensen hadden blijkbaar de behoefte om de - overigens brandschone - box er nog een stukje netter uit te laten zien. Bij nader inzien bleek het overigens toch om een zeiltje te gaan.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet