SEAT Cupra Cup

SEAT Cupra Cup: Marcel Duits grote winnaar eerste races Cupra Cup (lang)

De beide allereerste races van de SEAT Cupra Cup zijn gewonnen door Marcel Duits. In de eerste, twee uur lange race won hij samen met zijn teamgenoot Christiaan Frankenhout. Vooral de tweede race was prachtig om te zien. Vijf SEATs reden als aan een touwtje over het circuit, met respect voor elkaars plaatwerk. Of, met andere woorden: cupracen zoals het behoort te zijn. 
 



Tekst: Roy van der Laan
Fotografie: Gerrie Hoekstra, Boudewijn Pieters, Tim Böhme



Voor de eerste race van start ging moesten er de nodige hindernissen genomen worden.

Iedere nieuwe merkencup wordt onvermijdelijk met opstartproblemen geconfronteerd. De auto's zijn (te) laat klaar, de techniek blijkt nog niet helemaal betrouwbaar: het zijn steeds terugkerende items. Dat is helemaal niet erg, een nieuwe merkencup opzetten is immers een grote en complexe klus.
Toen de auto's van de SEAT Cupra Cup ruim een week voor de Paasraces werden afgeleverd, zaten ze anders in elkaar dan de teams verwacht hadden. Dat is een 'opstartprobleem' dat we minder vaak meemaken. De rollbar is met bouten bevestigd en dus niet gelast, zoals iedereen verwachtte. De rolkooi is ook te laag, er is de nodige ruimte tussen de kooiconstructie en het dak van de auto. Lange rijders steken met hun helm gedeeltelijk boven de rollbar uit. Uit veiligheids-overwegingen is dat uiteraard niet wenselijk. Cupmanager Geert Vermeer zegde toe dat het hoofdstuk 'rollbar' nog niet is afgesloten. "Onze eerste prioriteit was ervoor te zorgen dat de SEAT Cupra Cup dit weekeinde kon rijden. Wij hebben er als cup-organisatie echt alles aan gedaan om dat te bereiken en dat is gelukkig gelukt. Op de technische kwesties zoals de rollbar komen we nog terug." 



De SEAT Cupra Cup staat, al moeten er nog wel de nodige puntjes op de bekende 'i' gezet worden.
Nog wat andere opmerkelijke zaken: toen de auto's geleverd werden, zat de dakbekleding er nog in. Die kon alleen met de nodige moeite, tussen de rollbar door, verwijderd worden. De overbrengingsverhoudingen van de zesversnellingsbak zijn niet goed. Ook de snelste rijders schakelen op een droog Circuit Park Zandvoort pas circa 200 meter voor de Tarzanbocht de vijfde versnelling in. De 'zes' gebruiken ze helemaal niet.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet