Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Diversen

Div: Nationale autosport lijkt economische tegenwind redelijk te doorstaan



Op paasmaandag 12 april begint het nieuwe nationale autosportseizoen met de Paasraces op Circuit Park Zandvoort. De verwachte (scherpe) terugloop van de startvelden lijkt gelukkig niet bewaarheid te worden. Dat neemt niet weg dat de economisch barre tijden hun sporen achterlaten.


Tekst: Roy van der Laan - Foto's: PR en Gerrie Hoekstra

Nagenoeg iedere rijder die de redactie van AUTOSPORT.NL de afgelopen maanden sprak, had hetzelfde verhaal: sponsors zoeken is momenteel nog veel moeilijker dan normaal. Ook de 'bekende namen' met titels op hun race-CV hebben keihard moeten werken om het benodigde budget bij elkaar te sprokkelen. Diverse raceklassen hebben maatregelen getroffen om enigszins op de kosten te besparen. De Pearle Alfa 147 GTA Challenge en de ID&T Clio Renault Sport Cup gingen terug van zes naar vier nieuwe slicks per weekeinde, de deelnemers aan de Clio Cup en de Formule Renault 2000 krijgen twee slicks per keer 'cadeau'.

Het voortijdig overlijden van MINI Live wordt veelvuldig genoemd als een gevolg van de economische tegenwind. Dat is volgens de bescheiden mening van uw redacteur niet terecht. De Toyota Yaris Cup werd, als klasse voor debutanten en onervaren rijders, opgevolgd door twee klassen: MINI Live en de SEAT Cupra Cup. Dat bleek iets teveel van het goede.

Mede door de economisch mindere tijden hebben we de afgelopen periode afscheid moeten nemen van enkele klassen. De Toyota Yaris 'BeneluxCup' kwam niet van de grond, de Merwede Springs Golf Cup sneuvelde en op het internationale vlak overleed V8STAR en ging de Euro GT Series voor een jaar in de vriezer. Laatstgenoemde klasse hoopt wel op een doorstart en rijdt dit seizoen nog een race tijdens de Marlboro Masters.

Op het nippertje

Goed nieuws: de SEAT Cupra Cup gaat door. Volgens de organisatie zijn er 30 door SEAT Sport ontwikkelde en gebouwde SEAT's Ibiza TDi verkocht. Alles kwam wel op het allerlaatste momenteel rond. De auto's werden pas op 2 april aan de rijders en de teams uitgeleverd. Vervolgens traden er problemen op met de beschikbaarheid van enkele onderdelen die nog niet in de auto gemonteerd waren. De teams die tijdens de Paasraces aan de start zullen staan, hebben in ieder geval weinig testkilometers achter de rug. Wat ons betreft overheerst echter de vreugde dat het is gelukt om een goedgevulde, nieuwe klasse op te zetten.

De formule van de SEAT Cupra Cup, zoals eind vorig jaar gepresenteerd, is op hoofdlijnen niet veranderd. Dat betekent dat de klasse op vrijdag of zaterdag minimaal een twee-uursrace rijdt, inclusief rijderswissel. Op de eigenlijke racedag staat een 'normale' sprintrace (Circuit Park Zandvoort: 12 ronden) op het programma.

Aanvankelijk zou de SEAT Cupra Cup op banden van Continental rijden, de organisatie heeft echter recent voor het merk Matador gekozen. Er wordt gereden op een intermediate band. De organisatie verwacht rondetijden op Circuit Park Zandvoort van circa 2:08. Uiteraard is er op dit gebied een wedloop met de SEAT Endurance Cup. 
 

Formule Renault 2000

Ron Boon, autosportmanager van Renault Nederland, verwacht veertien Nederlandse deelnemers in de Formule Renault 2000. Dit veld wordt aangevuld met gastrijders uit Duitsland, Engeland en Italië. Zij zullen over het algemeen niet het hele kampioenschap rijden. Alles bij elkaar gaat het veld er niet op achteruit. Boon hoopt tijdens de Paasraces op 20 auto's.
Het NK Formule Renault 2000 wordt verreden met het verbeterde model. De veranderingen bestaan uit een andere body (gewijzigde aërodynamica), een andere luchtinlaat voor de motor en iets meer motorvermogen. De rondetijden gaan dus omlaag. Er is een discussie geweest of het NK niet gewoon met het ' oude' model verreden kon worden. Dat was echter geen optie, aangezien rijders als regerend Nederlands kampioen Paul Meijer, Yelmer Buurman, Junior Strous en Xavier Maassen een (deel van) het EK Formule Renault 2000 rijden en dus sowieso een auto volgens de 2004-specificaties dienen aan te schaffen. Er zullen tijdens de Paasraces enkele rijders aan de start verschijnen die zich de modificatie (nog) niet kunnen veroorloven. Ron Boon hoopt met hen een regeling te kunnen treffen, zodat ook deze rijders na enkele races een 'Formule Renault 2004' kunnen opbouwen.


Oud Formule Ford wereldkampioen Ricardo van der Ende zal tijdens de Paasraces de teamgenoot zijn van Ardi van der Hoek (links) van MP Motorsport.

Naast de genoemde vier EK-deelnemers bestaat het veld onder meer uit Renger van der Zande, die vanuit de kartsport rechtstreeks in de Formule Renault 2000 debuteert. Renger neemt bij Van Amersfoort Racing het zitje over van Giedo van der Garde, die doorgroeide naar de Formule 3 Euroseries. Ben Jamini schijnt ook weer deel te nemen en dat is goed nieuws. De voormalige KNAF Talent First-winnaar moest het einde van het vorige seizoen missen, maar heeft nu toch weer budget bij elkaar gesprokkeld. Vorig jaar heeft hij al mooie dingen laten zien in de Formule Renault 2000.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet