Diversen

Div: Tim Coronel met Ford Focus in DPM

Tim Coronel komt dit seizoen in drie raceklassen uit. Naast het NK en EK met de Alfa 147 GTA rijdt hij ook in de DMSB-Produktionswagen-Meisterschaft, afgekort DPM. Dat klinkt bijna hetzelfde als 'DTM' en dat is vast wat de initiatiefnemers graag willen. Coronel komt uit voor het gerenommeerde Wolf Racing. Heel bijzonder: er valt geen enkele race van de genoemde drie kampioenschappen samen. Tim krijgt het uiteraard wel erg druk. "Tot november heb ik geloof ik drie weekeinden vrij." De DPM rijdt in het weekeinde van 22 en 23 mei op TT Circuit Assen. 

 

Tekst en fotografie: Roy van der Laan



De DPM wordt een zeer snelle raceklasse, die rijdt volgens het internationale FIA tweeliter EK-reglement. "De auto's zijn bijna gelijk aan de auto's in het ETCC", aldus Coronel. "Er zijn twee verschillen: het ETCC rijdt op Michelin, de DPM op Dunlop. Daarnaast verschilt het toegestane maximum toerental. In de DPM mogen de motoren meer toeren draaien." De Ford Focus van Tim heeft een vermogen van meer dan 260 pk en een gewicht van 1110 kilo, exclusief de rijder.
Het contract met Wolf Racing komt niet zomaar uit de lucht vallen. Tim: "Ik heb vorig jaar al een race voor het team gereden in het toenmalige DTC. Dat beviel van beide kanten erg goed. In januari werd ik gebeld door het team. Ze wilden mij hebben vanwege de goede ervaringen van vorig jaar en mijn grote ervaring met voorwielaandrijvers. Ik ben echt trots dat ik voor dit mooie team mag rijden in een hoogwaardige klasse als de DPM. Er zijn meer dan genoeg goede Duitse coureurs, toch kiezen ze voor Tim Coronel."  



Tegen Tom
 
De DPM rijdt tijdens twee LG Super Racing Weekends samen met het ETCC: op 31 juli op Spa-Francorchamps en op 19 september op Oschersleben. Dat betekent dat Tim tegen zijn tweelingbroer Tom zal uitkomen. "Dat wordt voor het eerst dat we tegen elkaar in één race rijden", verheugt Tim zich nu al.

Wat zijn zijn verwachtingen? "We beginnen met een achterstand ten opzichte van BMW, dat uiteraard heel veel ervaring heeft in het ETCC", realiseert hij zich." We moeten keihard aan de slag om het gat te dichten. Ik sluit niet uit dat we in de tweede helft van het seizoen kunnen meestrijden om de podiumplaatsen en de overwinningen."
Wolf Racing zet slechts één auto in, wat betekent dat het hele team zich volledig op Tim en zijn Ford Focus kan en zal focussen. De kalender telt tien weekeinden, elk weekend omvat een korte sprintrace gevolgd door een lange hoofdrace. Tijdens de weekends van het ETCC staan er twee even lange races op het programma.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet