Formule 1

Formule 1: Veel kritiek op nieuw kwalificatiesysteem, maar geen wijzigingen gepland voor Maleisië

Kritiek op nieuw kwalificatiesysteem, geen wijzigingen voor Maleisië. Voor degenen die zaterdagochtend (6 maart 2004) in alle vroegte voor de buis zaten, was het al gauw duidelijk: het nieuwe kwalificatiesysteem duurt veel te lang. Ook de coureurs vonden het een saaie aangelegenheid en bovendien verwarrend voor het publiek. Verschillende teambazen roepen om veranderingen, liefst zo snel mogelijk. Anderzijds zijn er ook die geen overhaaste beslissingen willen nemen. Dat is ook de mening van de Internationale Automobielfederatie (FIA): "Het zou niet gepast zijn dingen te doen totdat we hebben gezien hoe het over aantal races werkt," aldus een woordvoerder.

  

Tekst: Christiaan W. Lustig
Foto: West McLaren Mercedes


Nieuw kwalificatiesysteem duurt te lang
Voor de tweede keer in twee seizoenen waren we bij de Grand Prix van Australië getuige van een nieuw kwalificatiesysteem. Op zaterdag vond nu één sessie plaats waarin elke coureur tweemaal een vliegende ronde mag rijden. De eerste bepaalt daarbij de volgorde waarin de coureurs hun tweede ronde rijden. Die tweede ronde bepaalt uiteindelijk de startopstelling. Hét grote nadeel van het nieuwe systeem werd voor de enthousiaste kijkers die zaterdagochtend in alle vroegte de tv inschakelden al duidelijk: het duurt véél te lang. De hele sessie nam bijna twee uur in beslag. Dat was nota bene twintig minuten langer dan de race van zondag! 

Saai voor coureurs en verwarrend voor publiek
Van de coureurs was Michael Schumacher één van de eersten die voor hun eerste kwalificatieronde het circuit opgingen. Echter, voor zijn tweede ronde moest hij ruim anderhalf uur wachten; de regerend Wereldkampioen verveelde zich. "Voor ons was het niet interessant," zei Schumacher. "We zitten en wachten maar" David Coulthard dacht meer aan wat de toeschouwers ervan zou vinden: "Ik denk dat het nogal verwarrend is voor het publiek." Ook Juan Pablo Montoya schaarde zich achter de criticasters. De Colombiaan vond de zaterdag stukken minder interessant geworden.  

Teambazen roepen om veranderingen
Ook onder de teambazen werden de meningen niet onder stoelen of banken gestoken. "Ik denk dat een vrije sessie om de volgorde [voor de kwalificatie] te bepalen beter is voor het publiek," zei David Richards van BAR-Honda. Renault-baas Flavio Briatore had als vanouds zijn woordje klaar: "Het is bagger. Het is te lang voor tv en het slaat nergens op. Het moet worden veranderd. Het is stom voor ons en stom voor de toeschouwers." Ron Dennis sprak genuanceerder over het nieuwe systeem. "Het is de eerste keer dat we dit systeem hebben gebruikt," zei de topman van McLaren-Mercedes, "dus ik denk dat het belangrijk is om er de eerste drie races mee door te gaan en het dan te beoordelen." Ook Ferrari-sportdirecteur Jean Todt wil geen overhaaste beslissingen nemen: "We kunnen niet na iedere race overschakelen naar een ander kwalificatiesysteem." 

Geen overhaast handelen, aldus FIA-woordvoerder
Na de race van afgelopen zondag werd al druk gespeculeerd dat voor de volgende Grote Prijs al wijzigingen doorgevoerd zouden kunnen worden. Volgens de Internationale Automobielfederatie (FIA) is dat echter te vroeg. "Het zou niet gepast zijn dingen te doen totdat we hebben gezien hoe het over aantal races werkt," zei een woordvoerder tegenover de BBC. "Zodra we het hebben bekeken en er consensus is onder de belanghebbenden in F1 én de fans, dan zullen wij de kwestie onderzoeken." De FIA-spreekbuis benadrukte ook dat het nieuwe systeem door de teams zelf is aangedragen: "Dit was iets dat de teambazen uitvoerig in hun eigen vergaderingen hebben besproken en ze kwamen naar ons en zeiden 'dit is wat wij denken'." 
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet