FIA F3000

F3000 Niveau

Voor het allerlaatste F3000 seizoen moet de FIA een gegarandeerd startveld van minimaal 18 autos hebben.Vandaag was de Argentijn Juan Manuel Lopez op het circuit van Jerez het snelst met 1.32.099, terwijl Robert Doornbos met 1.32.829 de vierde snelste tijd op de klokken zette.

tekst Willem J. Staat.

Kent U Chanoch Nissany, Loic Deman, Rodrigo Ribeiro en Fernando Monfardini? Wel, deze lieden kwamen vanmiddag ook in actie en Autosport.nl plaatst behoorlijk wat vraagtekens bij het rijdersniveau anno 2004.

F3000 Niveau
Collega redakteur Roy van der Laan uitte vorig week zijn bedenkingen omtrent de deelname van Olivier Tielemans. Het verleden heeft echter aangetoond dat de stap vanuit de Formule Renault naar de Formule 1 of 3000 geen verkeerde keuze behoeft te zijn. Kimi Raikkonen heeft zich bewezen en ook Nicky Pastorelli heeft in 2003 zijn visitekaartje in Euro 3000 afgegeven. De FIA, die de veiligheid voor de deelnemers hoog in het vaandel heeft staan, knijpt in het allerlaatste seizoen een oogje dicht om de klasse en de teams in leven te houden.Kimi Raikkonen moest ooit nog eens extra testkilometers bij Sauber afleggen om te bewijzen of hij F-1 waardig was.Voor F3000 vaardigheid behoef je tegenwoordig kennelijk geen proef van bekwaamheid meer af te leggen. Je krijgt er zo een licentie voor. De Belgische autohandelaar Loic Deman die wat magere palmares in de Mazda MX5 Cup, Radical Cup, VW Fun Cup, BCTS (voormalige Procar) en 24 Uren van Francorchamps op zijn naam heeft staan heeft bij het team van BCN een contract voor het seizoen 2004 getekend, zonder echt de nodige monoposto ervaring te hebben opgedaan.

F3000, de klasse die geacht wordt om talent naar de Formule 1 te leiden, wordt eigenlijk het equivalent van de BOSS series? Een dergelijke licentiepolitiek betekent dus dat verschillende deelnemers in deze klasse jaren in de Formule 3 verspild hebben. Ze hadden zo vanuit de Formule Ford een licentie kunnen krijgen!Voorbeeld is de talentvolle Nico Verdonck, die vanuit de Astromega school vanuit de kart in de Formule Renault junior nu al zijn eerste F3000 seizoen rijdt. Verdonck deed het met een 12e tijd in Jerez overigens redelijk goed. In de VS moet elke coureur op een bepaald niveau een rookie-test afleggen voordat hij wordt losgelaten. De FIA ondergraaft met een dergelijke licentiepolitiek totaal haar geloofwaardigheid. Een Cuplicentie is anno 2004 de opstap naar de F3000 en de Formule 1. Het wachten is alleen op het eerste slachtoffer.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet