FIA F3000

F3000 wordt GP2

In 2005 verdwijnt, na twintig jaar, de klasse Formule 3000. Het voorportaal van de Formule 1 is te duur en er is te weinig belangstelling van de zijde van rijders, publiek en media. Opvolger GP2 wordt goedkoper (of eigenlijk: minder duur) en sneller. 

Tekst: Roy van der Laan

De klasse GP2 zal, zoals het er nu uitziet, worden verreden met chassis' van Dallara en Renault-motoren. De 600 pk sterke motoren, gebouwd door Mecachrome, zijn een stuk krachtiger dan de 450 pk leverende Zytek-motoren in F3000. De races van GP2 zullen in het voorprogramma van de Formule 1-wedstrijden worden verreden. Patrick Faure, CEO van het Renault Formule 1-team, ging tijdens de presentatie van de nieuwe auto van Fernando Alonso en Jarno Trulli kort op GP2 in. "Renault levert de motoren voor GP2 en is één van de sponsors en drijvende krachten achter de klasse." Flavio Briatore, die zijn medewerker Bruno Michel als organisator van de serie naar voren heeft geschoven, somde de voordelen van GP2 op. "De Formule 3000 is heel duur, het startveld is klein.GP2 is modern en aanzienlijk minder kostbaar."

Met deze stap hebben Renault en familielid Nissan bijna het monopolie voor wat betreft klassen vlak onder de F1. De beide merken zijn samen verantwoordelijk voor de motoren van GP2 en de klassen Formule Renault V6 en Formule Nissan.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet