FIA F3000

F3000: Nicky Pastorelli gaat voor kampioenschap Superfund Euro 3000


De Superfund Euro 3000

Het Euro 3000 kampioenschap is in 1999 gestart om getalenteerde coureurs een kans te geven om met een betaalbaar budget te racen in snellere en technisch meer geavanceerde auto's. Ondertussen is het één van de meest gerenomeerde kweekvijvers voor jonge talenten op weg naar de Formule 1.

De Lola B99/50 is voorzien van een Zytec-Judd V8 motor met 470 PK, dezelfde als in de International FIA F3000 klasse.
Het race weekend begint op vrijdag met twee trainingen. Op zaterdag is er 's ochtends een training en 's middags een uur kwalificatie. De race op zondag van ongeveer 150 km wordt voorafgegaan door een 15 minuten warm-up. In 2004 zullen minimaal 20 wagens aan de start verschijnen. Voor de podiumplaatsen is er prijzengeld ingesteld, maar de winnaar van het kampioenschap wordt beloond met de begeerde Formule 1 Super Licentie.

Manfredi Ravetto vertelde overigens dat de FIA F3000, die rijden tijdens de Grand Prix weekenden, in problemen zou verkeren. Het minimum aantal van 20 auto's zou niet gehaald worden en daarmee zou doorgang van de 'dure broer' van de Euro 3000 op de tocht staan.De FIA zelf geeft echter aan contracten te hebben met 10 teams die elk 2 wagens zullen inzetten. Inderdaad staan er in de FIA lijst met deelnemers 10 teams aangegeven, van twee teams ontbreekt echter nog een naam.  

Kalender Superfund Euro 3000 - 2004
19 maart - Bahrein
2 mei - Donington
16 mei - Estoril
30 mei - Pergusa
27 juni - Monza
18 juli - Spa-Francorchamps
8 augustus - Imola
5 september - Dijon
19 september - Zolder
10 oktober - Dubai
7 november - Cagliari

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet