IndyCar

Champcar: Strijd om voorbestaan CART naar hoogtepunt



Woensdag 28 januari wordt een belangrijke dag in de geschiedenis van American Open Wheel Racing. Rechter Frank J. Otte heeft het lot van de zo geplaagde raceseries in handen als de bezittingen publiekelijk geveild gaan worden tussen IRL oprichter en Indianapolis Motorspeedway eigenaar Tony George en Paul Gentlilozzi van de OWRS (Open Wheel Racing Series). Beiden kondigden aan hun bod aanmerkelijk te zullen verhogen!

Tekst en foto Willem J. Staat.

De meesterzet van IMS eigenaar en IRL oprichter Tony George om een bod uit te brengen op de lease-contracten van de Cosworth motoren in de failliete CART series heeft enerzijds bewondering, anderzijds verontwaardiging opgewekt.Inmiddels heeft Paul Gentilozzi van de OWRS eveneens zijn bod op de CART bezittingen verhoogd. Insiders verwachten dat er pas vanaf 14 miljoen dollar serieus geboden gaat worden. Men verwacht een hoogste bod van ruim 33 miljoen dollar op de CART bezittingen en contracten. De chassis blijven eigendom van de teams. 

Het eerste bod van Gentilozzi bedroeg 1.6 miljoen dollar, terwijl George 3.3 miljoen dollar bood. Gentilozzi en George zijn er beiden van overtuigd dat dit een compleet mediacircus opleveren,  maar beiden hopen dat het geen waanzinnige veiling gaat worden. George laat zich niet in de kaart kijken en benadrukte nogmaals in de media in het belang van de sport te handelen.Wij kunnen niet iedereen ervan overtuigen dat wij met het hart voor de sport handelen, en er zullen altijd fans zijn die het niet met onze handelwijze eens zijn. Maar onze acties spreken voor zich en zijn in het belang van de sport en binnen 2/3 jaar zullen ze voor elk weldenkend mens duidelijk zijn. Dallara en G-Force hebben inmiddels toegezegd dat er reeds dit jaar met update kits op de road circuits gereden kan worden. Vooral het contract met Long Beach heeft enorm veel waarde. En juist Long Beach kondigde afgelopen weekend aan geen vertrouwen meer in de OWRS te hebben. Mocht de rivaliserende IRL de CART boedel in hun bezit krijgen dan is er vanwege een overlapping in de kalender met Motegi een IRL wedstrijd op Long Beach dit jaar niet mogelijk. De organisatoren proberen nu een Grand-Am sports car wedstrijd op de kalender te plaatsen. Grote bezorgdheid daarentegen in de Canadese stad Toronto. Woordvoerde Fred Nation achtte het uitgesloten dat de IRL daar al in 2004 kan rijden en liet nu al weten dat meerdere races van de kalender zullen verdwijnen mocht de IRL zeggenschap over de CART boedel verkrijgen. De CART wedstrijd in Toronto levert de stad jaarlijks 40 miljoen U$ dollars op en maar liefst 5000 arbeidsplaatsen! De burgemeester van Toronto uitte recentelijk zijn ongenoegen over de huidige ontwikkelingen maar weet ook geen alternatief aan te dragen. De CART wedstrijden leverden aan liefdadigheid in het verleden maar liefst 5 miljoen dollar op.

Liefdadigheid valt er bij de veiling morgen om 9.30u Amerikaanse tijd in Indianapolis niet te verwachten.De CART fans hebben alle hoop op Paul Gentilozzi gevestigd. Mochten wij als verliezer uit de bus komen dan gaan we nog liever een Formule Ford wereldkampioenschap organiseren dan dat we ons met de Injury Racing Leaque zullen bezighouden, liet zakenpartner Kevin Kalkhoven (OWRS en PK Racing) strijdlustig weten!Mocht CART deze veldslag overleven, dan zal de strijd tussen de twee kampioenschappen aggressiever zijn dan ooit tevoren! 

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet