Formule 1

Formule 1: Ferrari presenteert in Maranello evolutionaire F2004

Op de thuisbasis in Maranello presenteerde Ferrari vandaag (maandag 26 januari 2004) haar nieuwe auto. Ondanks geruchten is de F2004 duidelijk een evolutie van de wagen van vorig jaar. Met de nieuwe bolide bouwt Ferrari voort op de ervaringen van voorgaande jaren, aldus Sportief directeur Jean Todt. Technisch directeur Ross Brawn vindt de F2004 de beste Ferrari ooit maar dat vond hij van de F2003-GA ook al. Hoe dan ook: Hoofdontwerper Rory Byrne heeft nog veel aanpassingen gepland voordat het seizoen in Australië begint. 

 

Tekst: Christiaan W. Lustig
Foto: Scuderia Ferrari Marlboro


F2004 bouwt voort op voorgaande jaren, aldus Todt
De geruchtenmachine vooraf deed anders vermoeden, maar de nieuwe Ferrari is een evolutie ten opzichte van de auto van vorig seizoen. Dat bleek vanmorgen bij de presentatie van de F2004 in het Italiaanse Maranello. De bolide heeft weliswaar een kortere wielbasis en oogt in zijn geheel kleiner dan de 'oude' wagen, maar vertoont een duidelijk gelijkenis met de F2003-GA. Voor komend seizoen hoopt Ferrari opnieuw voort te kunnen bouwen op de prestaties van voorgaande jaren. "Deels reden van ons succes is dat we een grote stabiliteit genieten " dat is onze kracht," zei Sportief directeur Jean Todt. "De belangrijkste leden van ons team hebben een zeer duidelijke rol. Wij hebben een heel stabiel team en daardoor kunnen we onze doelen bereiken." 

Brawn vindt nieuwe bolide beste Ferrari ooit
Net als vorig jaar is ook de vandaag gepresenteerde F2004 de beste Ferrari ooit. Althans, als we Ross Brawn moeten geloven. "Deze auto is nóg een belangrijke stap qua prestaties," zei de Technisch directeur van de Scuderia, "en ik ben er trots op om te zeggen dat dit beste Ferrari is die wij tot dusverre hebben geproduceerd." Brawn wees tijdens de presentatie extra op het belang van de banden in de prestaties van Ferrari. "Eén van de belangrijkste elementen van ons uiteindelijk succes in 2003 was onze technische partnerschappen," zei de Engelsman, "En de belangrijkste is misschien wel die met [bandenfabrikant; CWL] Bridgestone." Wij hebben succes of niet, afhankelijk van de kracht van onze banden. Dat betekent echter niet dat we Bridgestone alleen die verantwoordelijkheid laten dragen." 

Ontwerper Byrne heeft veel aanpassingen gepland
Hoewel de F2004 amper een dag oud is, rijdt Ferrari tijdens de eerste Grand Prix van het nieuwe seizoen, in Australië, alweer met een aangepast model. Hoofdontwerper Rory Byrne heeft een aantal belangrijke aanpassingen op stapel staan. Eén daarvan is naar verluidt een andere montage van de voorvleugel. "De auto waarmee we in Melbourne racen, zal op veel gebieden verschillen van die u hier ziet," zei de Zuid-Afrikaan. "De basisontwerpfilosofie van de F2004 is dezelfde als van zijn voorgangers voor wat betreft het optimaliseren van aérodynamische efficiëntie, verminderen van het zwaartepunt en het maximaliseren van de prestaties van de Bridgestone-banden en 053-motor." 
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet