IndyCar

Champcar: Goodbye CART?



  Na de OWRS groep van Paul Gentilozzi, Kevin Kalkhoven en Gerald Forsythe heeft zoals bekend Tony George van de rivaliserende IRL serieseveneens een bod uitgebracht op diverse CART bezittingen. De grillige George zorgde naar alle waarschijnlijkheid voor een sensationele wending!

Tekst en foto: Willem J.Staat.

Autosport nl. beschikt over aanwijzingen dat Tony George van de IRL vandaag een meesterzet heeft verricht omtrent het CART faillissement. Op het allerlaatste moment heeft de oprichter van de IRL series en eigenaar van de Indianapolis Motorspeedway, volgens ingewijden een gigantisch bod gedaan op het leaseprogramma van de Ford Cosworth motoren die in de CART series gebruikt worden. Met een dergelijke meesterzet zou George mogelijk het potentiele bod van de rivaliserende OWRS groep volledig elimineren.George weet namelijk dat zij vermoedelijk niet bij machte zijn hierop adequaat te reageren. Met een dergelijke zet zou George CART volledig van de kaart kunnen vegen.De OWRS groep heeft een bod gedaan van ruim 14 miljoen dollar op alle overgebleven CART bezittingen, waarvan ruim 10 miljoen naar de schuldeisers gaat, en als CART geen eigendom wordt van de OWRS, kunnen zij naar eenvoudig naar hun dollars fluiten.

Gentilozzi kondigde vandaag aan dat de OWRS haar bod op CART zeker zal verhogen. Aanvankelijk leek George een fatsoenlijk bod te doen, vertelde Gentilozzi, maar die man is er nu alleen nog maar op uit om CART onder de grond te stoppen en het zal een hele dure begrafenis worden. Ook de GrandAm series, behorend tot de ISC Groep van Bill France(NASCAR) heeft een bod gedaan op de verschillende CART bezittingen. Gentilozzi vreest dat ISC en IRL samenwerken om de OWRS te dwarsbomen. Volgens Gentilozzi heeft hij een kalender met 18 autos, 15 races en een televisiepakket. Woordvoerder Fred Nation van de IRL onthulde vandaag dat de IRL in het verleden meermaals een bod op de CART series gedaan heeft.De vraagprijs bedroeg ruim 400 miljoen dollar. De timing komt op het juiste moment, vertelde Nation, de CART bezittingen zijn nu voor een appel en een ei te koop. Gentilozzi haalde vandaag flink uit naar de motieven van Tony George. De visie van Tony George is duidelijk. Hij wil op enkele NASCAR banen ovalraces organiseren en gooit om de sponsors tevreden te stellen een paar road courses op de kalender. Dat strookt tegen onze visie. Wij willen CART weer groot maken, aldus Gentilozzi. Mocht het bod op het leaseprogramma gehonoreerd worden, dan heeft Tony George gekregen wat hij wilde, de totale vernietiging van CART. De soap wordt volgende week vervolgd. 

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet