IndyCar

Koopt IRL CART op of toch fusie in 2005?

De Indy Racing Leaque gaf gisteren een communique uit waarin zij te kennen gaf enkele bezittingen van de failliete CART series op te willen kopen. Het zou daarbij vooral gaan om de moderne safety equipment van het Simple Green die o.a. AlexZanardi  het leven redde.Interessant detail is dat Paul Gentilozzi van de OWRS, die eveneens een bod op CART heeft gedaan, en vermoedelijk de nieuwe eigenaar/organisator wordt op 2 dec jl. geheim overleg met Tony George van de IRL heeft gevoerd. 

Tekst Willem J. Staat.

Uit dit onderhoud is naar voren gekomen dat CART en IRL mogelijk in 2005 toch zullen gaan fuseren, de balans moet dan teruggebracht worden naar 10 ovals en 10 road circuits zo liet Gentilozzi doorschemeren.Eigenlijk is de economie zo slecht dat er voor twee Open Wheel series geen plaats is.Gezien de instabiliteit in beide series heeft de meerderheid van het technische personeel in beide series inmiddels onderdak in NASCAR gevonden, aldus Gentilozzi.Dit mag nooit de bedoeling zijn verklaarde de Rocketsports Teambaas.

Het scenario zal vermoedelijk als volgt uitpakken, in 2004 wordt er onder de OWRS paraplu voor de laatste maal een CART kampioenschap verreden dat uit 14 wedstrijden zal bestaan. Men verwacht ongeveer tussen de 16 - 20 deelnemers.Voor 2005 zal een wedstrijdschema van ongeveer 20 wedstrijden gecreeerd worden, waarvoor men 25 -28 autos aan de start kan verwachten.Ook zouden er nu reeds voor 2005 onderhandelingen gevoerd worden met ABC/ESPN waarbij beide kampioenschappen zijn samengevoegd. OWRS zou verantwoordelijk zijn voor het commerciele gedeelte, terwijl de IRL het technische gedeelte voor haar rekening gaat nemen.  Interessant detail is dat Paul Gentilozzi en Tony George buiten de racerij om zakelijk nogal wat transacties verricht hebben.
Ook Michael Andretti liet doorschemeren dat het afgelopen moest zijn met twee verschillende series. Zou de strijd dan toch gestreden zijn?
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet