Algemeen

Dragracing: Recordhouder Reymond tot stoppen gedwongen



Op dringend advies van zijn artsen ziet Top Fuel-rijder Kim Reymond zich genoodzaakt een punt achter zijn dragrace-carriére te zetten. De Deen schreef in september 2003 nog geschiedenis door met 4,645 seconden de snelste run ooit in Europa gereden op de klokken te zetten.

Tekst en foto's: Remco Scheelings



Gebroken
Zoals bekend treden bij het ontvouwen van de remparachutes krachten op die kunnen oplopen tot 5G. Bij de wedstrijd in september op Santa Pod veroorzaakte deze klap bij Reymond een gebroken borstbeen. Hoewel dit voor Reymond normaal gesproken niet meteen een reden zou zijn om zijn carrière te beëindigen, is dit al de tweede keer in korte tijd dat deze pijnlijke blessure zich voordoet. Daarnaast heeft de Deen gedurende zijn loopbaan als dragracer door de optreden van de G-krachten al diverse gebroken ribben opgelopen. Artsen hebben Reymond ervoor gewaarschuwd dat bij een volgende keer een rib de longen kan doorboren. Dit risico werd de voormalig Europees kampioen te groot en derhalve heeft hij op dringend advies van zijn artsen besloten een punt achter zijn carrière te zetten.

Te koop
De Deen reageerde zeer teleurgesteld maar verkoos uiteraard zijn gezondheid boven het dragracen. "De hele combinatie staat klaar om nieuwe records te zetten en een aanval te doen op de Europese titel. Het heeft heel veel tijd en energie gekost om zover te komen. Het is daarom heel frustrerend om nu te moeten stoppen." Inmiddels staat de auto te koop en indien gewenst heeft de ervaren en deskundige Deense crew aangegeven met de nieuwe eigenaar in zee te willen gaan. Kandidaat-rijders kunnen daarmee instappen in een volledig ingewerkt team.

Record
Na een kortstondig verblijf in de Top Methanol Dragster-klasse stapte Reymond over naar de klasse Top Fuel. In 2002 veroverde de Deen zelfs de Europese titel in deze koningsklasse. Hoewel Reymond in 2003 geen kampioen werd, kregen zijn prestaties verreweg de meeste aandacht. In Noorwegen doorbrak de Deen met een run van 4,76 seconden als eerste in Europa de 4,8 seconden grens. Tijdens de European Finals liet Reymond vervolgens een buiten Amerika niet voor mogelijk gehouden 4,645 seconden en 317 mijl per uur (511 kilometer per uur) op het scorebord verschijnen. Ter vergelijking, het Europees record staat op 4,89 seconden en 301 mijl per uur.

Reymond sluit een rentree niet volledig uit. Eerst zullen de doktoren echter het sein 'veilig' moeten geven. Hier kunnen echter wel enkele jaren overheen gaan.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet