Formule Renault 3.5

Formule Renault V6: Nederlanders maken indruk tijdens grote Formule Renault V6 test



 

Op het circuit van Paul Ricard heeft Renault Sport een grote Formule Renault V6-test afgewerkt. De drie besten uit allen nationale Formule Renault-kampioenschappen mochten naar hartelust op het Zuid-Franse circuit testen. Paul Meijer, Junior Strous en Ferdinand Kool vertegenwoordigden uiteraard ons land maar zij werden aangevuld met Jaap van Lagen.

Tekst en foto's: Matthe IJzerman/Renault Nederland

De vaste bezoeker van Autosport.nl en het Circuit Park Zandvoort kent Jaap van Lagen wel want hij was in de Formule Ford een sterke pion. Vorig seizoen verkaste hij naar Duitsland waar hij meteen maar Formule Volkswagenkampioen werd. Samen met het Oostenrijkse team waarmee hij daar kampioen werd groeit Van Lagen door naar de Formule Renault V6, waardoor hij de eer heeft de allereerste landgenoot in die klasse te zijn. Maar misschien komen er nog meerÂ….

Ferdinand Kool bijvoorbeeld kijkt met een schuin oog naar de klasse. Hij verzekert dat zijn budget voor 2004 in ieder geval genoeg is voor de Euroseries Formule Renault dan wel het Spaans Formule 3-kampioenschap. Maar deze V6 is veelmeer kicken. Wat een vermogen en trekkracht heeft die auto zeg! Een geweldige ervaring, ondanks dat ik maar drie blokjes van elk zes rondjes kon rijden. Maar dat Renault Sport dit mogelijk maakt voor de nationale rijders is geweldig. En zeker een grote opsteker voor onze eigen Formule Renault in 2004".

Van enige echte vergelijking kon op Paul Ricard geen sprake zijn. Dan regende het, dan was het weer even droog, er stond een sterke wind en het kersverse asfalt van het hypermoderne circuit droogde ook vrijwel niet op. En omdat er veel aanmeldingen waren werden de kandidaten over meerdere groepen verdeeld. Alle Nederlandse proefkonijnen waren flink onder de indruk van de speciale technieken waarmee ze voor het eerst in aanraking kwamen. Zo moesten ze links remmen omdat een V6 wordt geschakeld met peddeltjes aan het stuur. En ook de koppeling wordt op het stuur met een handeltje bediend. Dat vergt wel even de nodige oefening en het aantal afgeslagen motoren was echt niet meer bij te houden.

Hoe fraai is het dan om rijders als Junior Strous en Paul Meijer probleemloos de baan op te zien gaan. Alsof ze al diverse V6-testen hadden gehad. Strous reed al vrij vroeg, toen de baan op zijn slechtst was. Vandaar dat zijn tijd iets minder was dan doe van Paul Meijer. Die de eer had de hele ochtend bovenaan de tijdenslijst te staan. En toen het 's middags droog was stond hij weer bij de snelste vijf. Op dat moment waren Ferdinand Kool en Junior Strous al omgekleed. Maar of het 's middags leuker was? Ja, voor liefhebbers van glijden. Want een hele late test met slicks leverde alleen maar veel dwarse momenten po. "Maar geen probleem, deze auto is ongelooflijk makkelijk in de hand te houden. Hij is heel erg vergeeflijk en je moet wel heel gek doen wil je in de problemen komen. Wat een geweldig stukje techniek", loofde Paul Meijer, die na afloop spoorslags naar Valencia reisde voor een Formule Nissan-test. Junior Strous bereidt zich intussen voor op een over steek over de grote plas. "Ik ga weer het Franam Formule Renault-kampioenschap rijden. En meteen even een Amerikaans rijbewijs in de wacht slepen. Want in Nederland moet ik nog tot eind april wachten, tot ik achttien wordt. Daar heb ik dus weinig trek in", laat hij weten.

Des te opvallender was het dat Paul Meijer in de ochtend de snelste rijder op het asfalt was, terwijl iedereen toen toch heeft gereden. De Nederlands kampioen paste zich buitengewoon snel aan de techniek van de V6 aan, die ontzettend veel op die van een Formule 1 lijkt. "Remmen met je linkervoet kostte me al niet veel tijd en het schakelen met die peddeltjes aan het stuur heb je ook in één ronde door. De meeste indruk maakt echt het motorvermogen en het randeffect, waardoor je heel hard bochten kunt nemen", verklaarde hij.
Ook Junior Strous was snel gewend maar hij had de pech dat hij in een vroeger stadium moest rijden, toen het nog wat natter was. "Daarbij raakten mijn regenbanden veel te snel op en investeren in een nieuwe set had ook geen zin. Ik had toen echt al heel wat ronden ervaring opgedaan".

Ferdinand Kool had het iets minder naar zijn zin, althans wat het rijden betreft. "Laat ik voorop stellen dat deze ervaring geweldig is en dat je zoiets zomaar van Renault Sport krijgt aangeboden is meteen een geweldige stimulans voor onze eigen Formule Renault-klasse. Hier op Ricard had ik de pech dat ik steeds kleine blokjes van 6 rondjes kon rijden, waarna de baanomstandigheden steeds weer anders waren. Dan kom je niet zo in je ritme".

Jaap van Lagen had daar veel minder last van. De kersverse Duits Formule Volkswagen-kampioen is al vrijwel zeker van een Formule Renault V6-stoel in 2004. "We hebben al 80% van het budget rond", laat hij weten. Vandaar dat hij aanzienlijk meer de tijd kreeg om met zijn 'eigen auto' de nodige ronden te rijden.

Hoewel de nabije toekomst van Ferdinand Kool, Junior Strous en Paul Meijer er nog onduidelijk uitziet verzekerden ze alledrie dat de opgedane ervaring in ieder geval meer dan welkom is voor het volgend seizoen. Junior Strous gaat voor het zover is in Amerika weer het winterkampioenschap Formule Renault rijden. Paul Meijer vertrok meteen van Paul Ricard naar Valencia voor alweer een Formule Nissan World Series-test. Ferdinand Kool verzekerde intussen dat hij in 2004 op zijn minst de Euroseries Formule Renault of het Spaans Formule 3-kampioenschap gaat rijden. "Maar misschien wordt het ook wel Formule Renault V6", tipte hij.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet