Formule Renault 3.5

Jaap van Lagen snel in Formule Renault V6

 


Met zijn eerste test in een Formule Renault V6 op het Autodromo di Misano Adriatico nabij de Italiaanse badplaats Rimini heeft autocoureur Jaap van Lagen een belangrijke volgende stap gezet in zijn racecarriëre. Na het winnen van het Duits Formule Volkswagen-kampioenschap, waarin hij acht van de in totaal veertien races op zijn naam schrijft, heeft de rijder uit het Gelderse Wekerom zijn zinnen gezet op deelname aan het Europees kampioenschap in de Formule Renault V6. De races voor het internationaal hoog aangeschreven kampioenschap worden verreden in het kader van de LG Super Racing Weekends, publicitair ondersteund door de pan-Europese televisiezender Eurosport. Van Lagen maakt samen met het Oostenrijkse team WT Motorsport, waarmee hij de titel in de Formule Volkswagen won, de overstap naar de Renault-klasse. Tijdens zijn eerste test met de Formule Renault V6 liet Van Lagen gelijk een goede indruk achter. Zelf was hij enthousiast over zijn ervaringen: "De auto is super om mee te rijden, nog veel meer vermogen dan ik tot nu toe gewend was."


Tekst en foto: PR

Zowel voor Van Lagen als voor het team vormde de tweedaagse, door Renault georganiseerde test in het Italiaanse Misano de eerste kennismaking met de nieuwe auto, die pas daags tevoren was afgehaald. "Dat betekende dat we de eerste dag veel tijd kwijt waren met dingen als het op maat maken van de stoel en het afstellen van de pedalen. Zo kon ik pas om 11.30 uur voor het eerst de baan op, terwijl de anderen de hele ochtend al reden", aldus Van Lagen. Dat weerhield hem er niet van om gelijk snelle tijden te laten noteren. "Ik was maar 1,45 seconde langzamer dan Christian Klien, en die heeft al een seizoen Formule 3 achter de rug, dus is al gewend aan meer vermogen", vertelde de Nederlandse rijder. Die prestatie krijgt nog meer glans door het feit dat de afstelling van Van Lagens auto voorzichtig uitgedrukt verre van optimaal was. De coureur: "Er bleek niets van te kloppen. De auto stond schuin achterover in plaats van naar voren en de wielen stonden precies in de verkeerde richting. Voor de tweede dag hebben we dus alles nog maar eens grondig aangepakt."

Die tweede dag begon met regen, zodat het dus extra op wagenbeheersing aankwam. In deze moeilijke omstandigheden liet Van Lagen de snelste tijd noteren op het 4,060 kilometer lange circuit. "Snellere tijden waren daarna echter niet meer mogelijk, omdat het differentieel van mijn auto gebroken was. 's Middags droogde het op en verbeterden de anderen hun tijden nog wel. Maar iemand als de Argentijn José-Maria Lopez, het afgelopen seizoen kampioen in de Formule Renault  V6, was op een droge baan maar 0,15 seconden sneller dan mijn tijd in de regen. Als ik dat defect niet had gehad, dan was ik nog een stuk sneller geweest."

Van Lagen was bijzonder positief over zijn ervaringen met de voor hem nieuwe auto. "De Formule Renault V6 heeft bijna twee keer zoveel vermogen als de Formule Volkswagen. Daarnaast moest ik wel even wennen aan zaken als links remmen en sequentieel schakelen, maar dat had ik snel onder de knie. Voor komend seizoen staan er nog enkele veranderingen aan de auto gepland, waaronder remschijven van koolstofvezel en zo'n twintig pk meer vermogen. Ik vind de auto nu al super om mee te rijden en ook de klasse, met de ondersteuning door Renault en de uitzendingen op Eurosport, is bijzonder attractief. Ik verheug me er erg op!" Begin december test Van Lagen opnieuw, ditmaal op het circuit van Paul Ricard in Zuid-Frankrijk.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet