IndyCar

IRL: Indy Racing Leaque ingenieurs luiden de noodklok



Twee vooraanstaande IRL ingenieurs hebben naar aanleiding van de zware ongevallen van Kenny Brack en Tony Renna de noodklok geluid.Bill Pappas(Ganassi Racing) en Ian Watt(Monunn Racing) pleiten voor meer downforce en een lagere topsnelheid. De Zweed Kenny Brack, inmiddels herstellende van een zwaar ongeval op de Texas Motor Speedway sluit zich volledig hierbij aan. 

Tekst: Willem J. Staat

Pappas en Ian Watt vinden dat het afgelopen moet zijn met het feit dat auto's in de hekken vliegen. Over de oorzaak van de Renna crash tast men volledig in het duister, menselijk falen wordt zo goed als uitgesloten geacht. Mario Andretti was het eerste slachtoffer dat tijdens de kwalificaties voor de Indy 500 zelfs bijna de Speedway uitvloog. Mario bleef op een paar schrammetjes nagenoeg ongedeerd. De Kenny Brack en Tomas Scheckter haakten simpelweg in elkaar op de Texas Motor Speedway. Ian Watt wil de snelheden aanmerkelijk reduceren en het racen veiliger maken voor de fans en de coureurs. Het moet afgelopen zijn met het feit dat deze autos opstijgen. Menselijk falen of niet, de consequenties in de crash van Renna waren te ernstig. Hij niet mogen sterven. Wij moeten er allemaal voor zorgen dat deze autos langzamer worden, zodat de races voor de fans en deelnemers ook veiliger zijn, liet een geemotioneerde Watt weten. Derrick Walker die zowel autos in de IRL als de rivaliserende CART series inzet vindt airborne IRL autos niets nieuws.

In het verleden kwamen de BMW V12 en de Porsche GT 1 sportscars op Road Atlanta ook ineens plotseling los van de grond.Het probleem met deze autos is dat ze uit een groot oppervlak bestaan. Geef de wind een gunstige hoek en ze zijn los van de grond, aldus Walker. Vanaf zijn ziekenhuisbed pleit Kenny Brack voor een verlaging van de topsnelheden. Die mogen niet meer dan 190 mph - 200 mph. bedragen.De vleugels moeten er vanaf en vergroot de sliphoek van de wielen. Iets meer pk. en dan kun je in de bochten afremmen, waardoor de auto iets harder bestuurbaar wordt. Het competitie-element van de IRL moet natuurlijk behouden blijven. Anderzijds prijsde Brack de safety structuur van het Dallara chassis. De IRL heeft inmiddels maatregelen getroffen en afgelopen week testten Scott Sharp, Kousuuke Matsuura(Fernandez) en Tomas Scheckter(Panther Racing) met een vernieuwd aeropakket op de oval van Phoenix. 
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet