SEAT Cupra Cup

SEAT Cupra Cup wordt iets bijzonders




Na drie seizoenen actief te zijn geweest met de SEAT Endurance Cup, gaat Pon Car iets anders doen. De SEAT-importeur introduceert volgend seizoen langeafstandsraces met dieselauto's tijdens nationale A-evenementen. Een door SEAT Sport ontwikkelde en opgebouwde SEAT Ibiza TDi gaat € 25.500 exclusief BTW kosten, de running costs voor een seizoen bedragen volgens de schattingen van de organisatie circa 25.000 euro. De eerste informatieavond in de Jaarbeurs in Utrecht trok meer dan 100 belangstellenden.

Tekst: Roy van der Laan



Tijdens de informatieavond werd de officiële benaming van de nieuwe Cup aan de ruim 100 belangstellenden gepresenteerd.
SEAT is het sportieve volumemerk binnen de Volkswagen-groep. Daarbij komt dat SEAT-importeur Pon Car erg raceminded is. De directeur van Pon Car Hans van der Valk nam het afgelopen seizoen zelf deel aan de SEAT Endurance Cup. "We hebben drie fantastische jaren gehad", blikte Van der Valk op de SEAT Endurance Cup terug. "Wij willen nu echter meer exposure op tv en in de bladen en we willen racen met het nieuwe model Ibiza. Daarom gaan we nu naar de NAV A-weekeinden."



Presentatie was in handen van beoogd Cupcoördinator Geert Vermeer (l), directeur Pon Car Hans van der Valk (m) en Technisch Coördinator SEAT SPORT Willem Admiraal (r)

Onderscheidend
Pon Car kiest om twee redenen voor de dieselversie van de Ibiza: het is thans de krachtigste Ibiza en racen met diesels is onderscheidend. Onderscheidend is ook de opzet van de SEAT Cupra Cup. Op zaterdag wordt een langeafstandsrace verreden (over het algemeen van twee uur) met verplichte rijderswissel. Volgens de organisatie is voor een dergelijke race tijd beschikbaar op de doorgaans drukke zaterdag. De eerste rijder van het duo rijdt vervolgens op zondag een 'normale' race over circa 12 ronden. Pon Car verwacht een startveld van 30 tot 32 auto's. Bij voldoende animo komt er een Ladies Cup.

Goede sfeer
De SEAT Endurance Cup wordt altijd, terecht, omschreven als de gezelligste cup van Nederland. "Wij willen de goede sfeer uit de SEAT Endurance Cup behouden", stelde cupmanager Geert Vermeer (ex-Toyota Yaris Cup). "Om elkaar goed te leren kennen en het contact te versterken gaan we bijvoorbeeld tussen de races in bijeenkomsten organiseren." Net als enkele weken geleden tijdens de presentatie van MINI Live, werd er ook tijdens de informatieavond van de SEAT Cupra Cup op gehamerd dat de organisatie het ook op de baan graag gezellig houdt. Vermeer: "We willen een nette cup. We moeten met respect met elkaar omgaan." Pon Car wil de A-evenementen in Spaanse sferen brengen. Het is de bedoeling dat het gedeelte van de paddock waar de SEAT Cupra Cup staat opgesteld, wordt aangekleed als een 'Spaanse straat'.

SEAT Sport
De SEAT Cupra Cup wordt verreden met een door SEAT Sport in Spanje ontwikkelde en gebouwde SEAT Ibiza TDi. De auto's komen dus bijna kant-en-klaar uit Spanje. Dat 'bijna' slaat op de stoel en de gordels, die ontbreken. De SEAT Ibiza TDi SEAT Sport heeft 164 pk, zo vertelde Willem Admiraal, een Nederlander die commercieel manager is van SEAT Sport in Spanje. Het koppel bedraagt 310 Nm, de rondetijd op Circuit Park Zandvoort wordt 2:07 tot 2:08. De bandenkeuze (slicks of intermediates) is nog niet gemaakt. Pon is importeur van Continental, zodat verwacht mag worden dat de klasse op banden van dit merk gaan rijden. Het is opvallend dat Pon Car niet uitsluit dat Michelin of Pirelli de banden gaat leveren. De auto wordt in SEAT-geel gespoten, maar in tegenstelling tot de SEAT Endurance Cup mogen de Nederlandse teams de auto's in een kleur(encombinatie) naar keuze spuiten.

1000 Miles Trophy
De SEAT Cupra Cup rijdt waarschijnlijk vijf keer op Circuit Park Zandvoort, tweemaal op TT Circuit Assen en een race op Zolder. Pon Car claimt nu al dat de klasse ook tijdens de Marlboro Masters rijdt. Heel bijzonder is de 1000 Miles Trophy, een race over ruim 1600 kilometer die het zesde evenement op Circuit Park Zandvoort vormt. "Heel uniek voor een merkencup en heel leuk", aldus Vermeer. Het is nog niet bekend of, en zo ja hoe, deze race meetelt voor het kampioenschap.



Kosten en publiciteit
De SEAT Cupra Cup wordt een stuk duurder dan de SEAT Endurance Cup van Huub Vermeulen, die overigens gewoon wordt voortgezet. Het andere kostenplaatje is een gevolg van onder meer de keuze voor SEAT Sport als technische, professionele partner (de auto kost € 25.500 exclusief BTW), de hogere inschrijfgelden die de NAV rekent en het uitgebreide publiciteitpakket dat Pon Car rond de SEAT Cupra Cup gaat ontwikkelen. De SEAT Cupra Cup komt op tv, er verschijnen bulletins en persmailings en er wordt een gastenauto ingezet voor journalisten. Daarnaast pakt Pon Car uit met een grote hospitalitytent. Voor wat betreft het kostenplaatje is het goed nieuws dat de klasse volgens Vermeer al enkele klassesponsors heeft binnengehaald. Welke dit zijn wordt op korte termijn bekendgemaakt. Tot slot: vanaf 5 november is de website www.seatcupracup.nl in de lucht.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet