Formula Ford

Formule Ford: Sterk optreden Helmert-Jan van der Slik op Brands Hatch

Van maandag 14 oktober tot en met zondag 19 oktober is op Brands Hatch het jaarlijkse Formule Ford Festival verreden. Het festival is het officieuze wereld kampioenschap Formule Ford. Hierin wordt niet, zoals in de Benelux, in verschillende klassen gereden. Helmert-Jan van der Slik eindigde met zijn Mygale 2000 als vijftiende, twee plaatsen achter zijn teamgenoot Nelson van der Pol. 

Tekst en foto's: PR

 

Na vier dagen van trainen en afstellen (donderdag is een rustdag) werd op zaterdag de eerste heat verreden. Helmert Jan had een superstart, maar werd door een concurrent van de baan afgeduwd en moest zo helaas een aantal deelnemers voor hem laten gaan. Nadat Helmert Jan van de zevende naar de tiende plaats was geduwd vocht hij zich netjes terug naar een achtste plek. Ondertussen ging het er op de baan hard aan toe. Bij het opkomen van het rechte stuk raakten twee auto's elkaar, een kwam haaks terug over de baan waar Helmert Jan voor moest afremmen om hem te ontwijken. Hierdoor won en verloor hij weer wat plaatsen. Na een safety car-situatie vond er vlak voor Helmert Jan een grote crash plaats, waarbij een auto over de kop vloog. Na de crash werd er code rood gegeven, dit zorgde ervoor dat Helmert Jan uiteindelijk een keurige achtste plek behaalde in de eerste heat. Hij was zelfs de best geklasseerde Nederlander van de dag.

Sterke race
Op zondag stonden er drie evenementen op het programma: de eerste of tweede eliminator heat, eventueel de 'last chance race' en de finale. De uitslag van de eerste twee heats vormde de startopstelling voor de eliminatorheats; de linkerrij werd gevormd door de tweede heat van zaterdag, de rechterrij door de eerste heat. Helmert Jan begon de heat vanaf een achtste startplaats. Hij had weer een erg goede start en wist een plaats op te schuiven. Nadat Helmert Jan ook de nummer zeven voorbij was, liep hij in op de nummer zes. Boven in Druids probeerde hij deze voorbij te komen wat mislukte; hij reed z'n neus en crashbox eraf. Helmert Jan lag na deze actie tiende, maar bleef vechten voor wat hij waard was. Ondanks het feit dat hij op de rechte stukken snelheid miste en zijn tegenstanders op hem inliepen, wist hij de schade beperkt te houden. Toen na twee ronden eindelijk zijn neus en crashbox het luchtruim kozen (nadat ze steeds tegen de linker voorband aanliepen) haalde hij de nummer tien weer in en werd uiteindelijk negende. De Engelse pers was erg over hem te spreken.

Nelson van der Pol beste Nederlander
Helmert Jan begon de finale race vanaf de zesteiende plaats. Hij was de enige Nederlander die zich rechtstreeks had geplaatst voor deze finale. Nelson van der Pol en Michel Florie plaatsten zich nog via de Last Chance race als tweede en vierde. Helmert Jan had weer een goede start en plaatste buitenom in de eerste bocht al gelijk een prachtige inhaalactie. Inmiddels was er vlak voor hem iemand op het rechte einde gespind en de muur in gereden, waardoor de safety car de baan opkwam. Helmert Jan had vervolgens een hele goede 'herstart', maar kon net geen plaats opschuiven. Toen een paar plaatsen voor hem twee auto's elkaar raakten en van de baan vlogen, moest hij hard remmen om ze te ontwijken en zag hierdoor weer drie rijders aan zich voorbij gaan. In plaats van twaalfde lag hij nu weer vijftiende. Ondertussen zat teamgenoot Nelson van der Pol achter hem. Helmert-Jan liet hem voorbij omdat Nelson deze heat duidelijk wat sneller was. Helmert Jan wist uiteindelijk op een keurige vijftiende plek te eindigen, hij was tevens de snelste rijder met een auto uit 2001 of ouder. Het team Geva Racing was erg tevreden met de dertiende plek van Nelson en de vijftiende plek van Helmert Jan. Michel eindigde als negentiende. Met een rondetijd van 48.818 was Helmert Jan in zijn snelste ronde maar 0.080 seconde langzamer dan de winnaar Joey Foster.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet