Diversen

Div: Donald Molenaar vierde in eindstand DTC

Autocoureur Donald Molenaar uit Eemdijk bezet de vierde plaats in de eindstand van de Deutsche Tourenwagen Challenge, de op een na hoogste divisie in de Duitse toerwagenracerij achter de prestigieuze DTM. Tijdens het laatste evenement van het seizoen op het circuit van Oschersleben werd de coureur van het Carly Motors-Schubert-BMW-team tweede in de sprintrace. In de aansluitende hoofdrace werd hij nog zevende na tevoren kort van de baan te zijn geraakt. 

Tekst: PR

De kwalificatietraining vond op zondagochtend om 8.00 uur op een nog vochtig circuit plaats. "We hadden op zaterdag in de vrije training al met een slechte afstelling gereden, omdat we al verwachtten dat er heel weinig grip zou zijn", vertelde Molenaar na afloop van de sessie. De Nederlander kwalificeerde zich als tweede met 1,122 seconden achterstand op de pole-sitter, Ford-rijder Thomas Klenke. "Misschien had ik Klenke niet helemaal kunnen bijhouden, want het is normaal dat auto's met voorwielaandrijving, zoals de Ford, op een natte baan in het voordeel zijn ten opzichte van achterwielaangedreven auto's, zoals onze BMW", verklaarde Molenaar. "Het tijdsverschil was echter wel heel groot, wellicht dat we voor de race nog wat verbeteringen aan de afstelling kunnen doorvoeren."

Dat gebeurde, en zo reed Molenaar in de sprintrace over 15 minuten een vrijwel probleemloze wedstrijd. Bij de start nam Klenke de leiding, Molenaar sloot als tweede aan. Zo bleef de rangorde ook tot aan het vallen van de finishvlag. Molenaar had zijn handen vol om de hevig aandringende Ford-rijder Michael Funke achter zich te houden, maar hij slaagde hier prima in. Over het rijgedrag van Funke was hij echter allerminst te spreken: "Hij haalde echt acties uit die nergens op leken. Keer op keer reed hij tegen de achterkant van mijn auto aan, waardoor ook de uitlaat nog kapot ging. Eigenlijk had de wedstrijdleider er wat tegen moeten doen. Ik ben wel voor mindere vergrijpen bestraft..." Blijdschap was er na afloop van de sprintrace al bij het Carly Motors-Schubert-BMW-team, want Molenaars teamgenote Claudia Hürtgen had aan de zevende plaats genoeg om als eerste vrouw in de geschiedenis de kampioenstitel in de Deutsche Tourenwagen Challenge binnen te halen.

In de hoofdwedstrijd ontspon zich opnieuw een duel tussen Molenaar en Funke, maar in de derde ronde raakte Molenaar van de baan en viel daardoor ver terug. "Mijn eigen fout, ik was gewoon te snel in de bocht. Het weerspiegelt ook wel een beetje het hele seizoen: vaak wel snel, maar door pech lang niet altijd de gewenste resultaten", analyseerde Molenaar, die uiteindelijk nog als zevende geklasseerd werd. Omtrent zijn activiteiten voor volgend jaar kan hij nog niet teveel zeggen. "Ik ben wel met diverse dingen bezig, maar concreet is er nog niets. Misschien dat het wel het zinvolst is om nog een jaar in de DTC in Duitsland te rijden, want dan kan ik immers optimaal profiteren van de ervaringen die ik dit jaar heb opgedaan. Laten we maar eens afwachten wat er van de winter gebeurt."

Uitslagen:

Race 1:
1. Klenke (Dui), Ford Focus ST, 10 r. in 16.35,582 min. (gem. 132,598 km/u).
2. Molenaar (Ned), BMW 320i, op 0,227,
3. Gerhardt (Dui), BMW 320i, op 2,086.

Race 2:
1. Winkelhock (Dui),BMW 320i, 16 r. in 26.29,736 min. (gem. 132,864 km/u).
2. Funke (Dui), Ford Focus ST, op 6,188,
3. Engstler (Dui), BMW 320i, op 9,130.

Eindstand:
1. Hürtgen, 318 punten.
2. Bernhardt, 288,
3. Engstler, 259,
4. Molenaar, 250.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet