DTM

DTM: Schneider kampioen, Albers Vizemeister

  

Op weg naar zijn vierde DTM-kampioenstitel: Bernd Schneider

Christijan Albers streed tot het bittere einde, maar werd niet helemaal beloond voor zijn inzet in de finalerace van de Deutsche Tourenwagen Masters (DTM) op het circuit van Hockenheim. Een klapband, tien ronden voor het einde, maakte een einde aan de titelaspiraties van de Nederlandse Mercedes-Benz-fabrieksrijder, die zich echter met vier overwinningen dit seizoen niet alleen "Vizemeister" mag noemen, maar zich ook de morele winnaar mag voelen. Niemand won dit jaar immers meer races dan de Larenaar. Opel-rijder Jeroen Bleekemolen sloot het seizoen af met de vijftiende plaats.

Tekst: René de Boer
Fotografie: Boudewijn Pieters
 

 

Een platte linker achterband kostte Albers uiteindelijk de titel

Albers startte voortvarend en maakte in de beginfase van de wedstrijd al een plaats goed, maar tijdens zijn eerste pitstop verloor hij al kostbare seconden omdat het linker voorwiel niet goed op zijn auto kwam. "De moer zit normaal gesproken in de velg, maar die viel eruit, waardoor er een nieuwe opgezet moest worden", verklaarde Albers na afloop van de wedstrijd. Zo kwam hij met de nodige achterstand weer de baan op, maar hij kon de opgelopen schade relatief snel weer herstellen. In ronde 17 leek de beslissing in het kampioenschap te zijn gevallen ten gunste van de Nederlander: Bernd Schneider kreeg een klapband in het Motodrom en viel terug tot de negende plaats. Omdat hij aan het eind van die ronde echter toch wilde binnenkomen voor zijn pitstop, bleef de schade voor hem beperkt. Albers reed echter wel op titelkoers.



"Goed gedaan jochie" - Mercedes-sportbaas Norbert Haug complimenteert Albers

Na Albers' tweede pitstop reed Schneider weer voor hem, maar Albers reed snel het gat dicht. Eerst haalde hij Opel-rijder Timo Scheider in en daarna was hij formaatvullend in de achteruitkijkspiegels van Bernd Schneiders Mercedes te zien. "Ik had hem ook beslist nog ingehaald", zo was Albers na afloop van de wedstrijd overtuigd. In ronde 27 kreeg echter ook hij te maken met een klapband. Volgens de technici van Dunlop het gevolg van het te hard over de curbstones heenrijden, volgens Albers zelf echter een productiefout van de fabrikant. Hoe dan ook, Albers moest bijna een halve ronde met de kapotte band afleggen en voor de derde keer, eenmaal meer dan gepland, naar binnen voor een pitstop. De daar opgelopen achterstand kon hij natuurlijk niet meer goedmaken en daarmee was Schneider, die uiteindelijk als zesde aan de finish zou komen, zeker van zijn vierde kampioenstitel. "Het zij zo. Ook dat is racen, dat kan gebeuren", aldus Albers gelaten. Schneider troostte zijn teamgenoot: "Jouw tijd komt ook nog wel", zei de Duitser.

 

Jean Alesi won op Hockenheim

De overwinning op Hockenheim ging naar oud-Formule 1-coureur Jean Alesi, die in de slotfase de aanvallen van de Zweedse Abt-Audi-rijder Mattias Ekström op vakkundige wijze wist af te weren. Ekström was gestart vanaf pole, maar ver teruggevallen als gevolg van twee relatief lange pitstops. Een goede inhaalrace bracht hem terug naar de tweede plaats, maar hij kon Alesi uiteindelijk niet meer van de wijs brengen, ondanks diverse aanvallen. De derde plaats was voor Marcel Fässler, die daarmee ook nog de derde plaats in de eindstand van het kampioenschap veiligstelde, achter Schneider en Albers en voor Ekström. Peter Dumbreck was op de vierde plaats, zoals vele malen dit seizoen, de best geklasseerde Opel-rijder. "We hadden gezegd dat we aan het eind van het seizoen konden meestrijden voor overwinningen", zei Opel-sportdirecteur Volker Strycek. "Dat hebben we bewezen, zowel op Zandvoort als ook hier, want Peter was vandaag absoluut snel genoeg om de race te kunnen winnen."

 

Jeroen Bleekemolen sloot het seizoen af met een vijftiende plaats

Jeroen Bleekemolen kwam met zijn Opel niet verder dan de vijftiende plaats. "Mijn start was goed, ik in de eerste bocht twee mensen inhalen, maar in de hairpin werd ik rechtdoor geduwd en daarna had ik geen grip meer. Zo viel ik ver terug", vertelde hij na de wedstrijd. "Daarna ging het wat moeilijker. Ik had problemen met de rembalans, de achterwielen blokkeerden nogal vaak en met name op oude banden was dat een groot nadeel. Bovendien werd ik ook nog in de rondte geduwd door Karl Wendlinger, zodat ik helemaal geen kans meer had op een goede klassering." Bleekemolen kijkt niettemin relatief tevreden terug op zijn eerste DTM-seizoen. "Ik heb best goed gepresteerd en, wat het belangrijkste is, bij Opel zijn ze ook tevreden. Ik weet nog niets over volgend jaar, maar ik hoop natuurlijk wel dat ik bij Opel verder kan." 

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet