Supercar Challenge

DSC: Slalomwedstrijden in Dutch Super Car Challenge op Assen (lang)

Afgelopen weekend verreed de Dutch Supercar Challenge op het circuit van Assen tijdens de Dutch Truck Grand Prix de twaalfde en dertiende race voor het kampioenschap.

Tekst en foto's: PR

De vorige race op Assen tijdens de Rizla Racing Days werd voortijdig beëindigd doordat twee deelnemers hard de bandenstapels in de bochten raakten wat veel schade veroorzaakte en een enorme plas olie op de baan.
De NAV had dit weekend, in overleg met de circuitdirectie, gekozen om een betere oplossing voor het beschermen van de binnenbochten te testen, er waren feloranje paaltjes net naast de kerbs geplaatst, op 60 centimeter vanaf de witte lijn die de buitenkant van de baan aangeeft.

Tijdens de briefing werd aangekondigd dat er door speciaal aangestelde observers in iedere bocht gecontroleerd en gerapporteerd zou worden indien de paaltjes geraakt zouden worden. De straf tijdens de training; 10 seconden opgeteld bij de beste rondetijd en tijdens de races het verlies van 2 plaatsen in de einduitslag.
Al tijdens de kwalifikaties bleken de paaltjes wel heel dichtbij de baan te staan, vooral aan de binnenkant van de `Bult`. Het resulteerde in eerste instantie voor tijdstraffen van 10 seconden voor 10 rijders en 20 seconden voor Charles Brugman die twee paaltjes finaal de grond uitreed door zijn lage splitter.

Na enige discussie werd besloten alle straffen met 10 seconden te verminderen omdat het voor de rijders ook een nieuwe ervaring was, maar de boodschap van de wedstrijdleider was duidelijk, "van mijn paaltjes blijf je af".

In de beide wedstrijden bleek het voor velen toch moeilijk de paaltjes te omzeilen, niet om moedwillig de bocht af te snijden om tijdwinst te behalen maar vanachter een andere wagen die je tracht in te halen zijn de paaltjes nauwelijks te zien en een aanraking op wat voor manier dan ook is snel gebeurd en het leverde voor velen een straf op.
Op zich zijn alle rijders blij met een alternatief voor de gehate bandenstapels, de paaltjes zijn misschien een goede oplossing maar de gekozen afstand tot de baan is wellicht te krap. De race gaat nu meer lijken op een slalomwedstrijd en de paaltjes beïnvloeden veel te veel de uitslag. Een gedegen evaluatie, voordat dit systeem voor het gehele volgende seizoen gebruikt gaat worden, is op zijn plaats.

De kwalifikatie op zaterdagmorgen

De kwalifikaties liepen redelijk volgens verwachting, Cor Euser, gebrand op een goed resultaat dit weekend om de, door zijn afwezigheid tijdens de NSX Days op Spa, opgelopen achterstand in te lopen, realiseerde de beste trainingstijd met 1:23.324 met op 0,2 seconde verrassend Rene Snel.



In de Supersport reden Harold Roelse en Carel Krieger naar de Pole in de Marcos op 1:27.518 op slechts 0,07 seconden gevolgd door Ron Braspenning in de BMW GTR.



In de Sportdivisie wist Albert Priem weer de snelste tijd te realiseren gevolgd op 0,5 seconden door Danny de Haan en de equipe Peter Grondel en Henk Tappel. Manfred Bavelaar, overgestapt uit de Megane naar een heuse Clio V6 wist zijn eerste optreden in de V6 te verzilveren met een vierde trainingstijd van 1:34.623.

De twaalfde race op Zaterdag 27 september

Na de races van de imponerende Trucks ging de DSC van start. Rene Snel had een superstart en wist de kop over te nemen van Cor Euser, Lex van der Meijden in de geel-witte Marcos had een helemaal een superstart en wist vanaf plaats 10 maar liefst 6 plaatsen te winnen kwam net voor Graham Coomes op de vierde plaats door. Rolf van Os in de witte BMW verspeelde in de tweede ronde zijn vijfde plaats door bij het uitkomen van de GT bocht iets te snel volgas te geven en in de rondte te gaan.

Het gevecht in de GT klasse bleef rondenlang spannend maar Cor nam in de vierde ronde de kop over om deze ook na de pitsstops niet meer af te staan. Rene Snel, Peter van de Kolk en Rolf van Os volgden.



Voor de verplichte pitsstops zat Graham Coormes Rene Snel dicht op de hielen en na de stops slaagde Graham er in Rene, die wat tijd verloor door een fraaie 360 graden spin met 200 km/uur bij het Meeuwenmeer, in te halen. Een fraai gevecht om de tweede plaats volgde totdat beiden een fel strijdende groep uit de Supersport moesten lappen. Rene volgde Graham, bij Mandeveen stak hij binnendoor bij Ruud Olij, ging wat wijd waardoor Ruud bij Duikersloot weer binnendoor kon steken maar kwam teveel op het vuile gedeelte van de baan en spinde tegen de wagen van Ruud. Gevolg beide uitgeschakeld met schade in de grindbak maar wel mooie videobeelden voor op de DSC website vanuit de splitter van Rene zijn Porsche.

Rob Knook kon na de pitsstop de tweede plaats overnemen van Rene Snel en stond die uiteindelijk niet meer af. Graham Coomes eindigde op de derde plaats gevolgd door Frans en Rolf van Os. Charles Brugman,die door zijn tijdstraf bij de kwalifikaties vanuit het middenveld moest starten, reed een fraaie inhaalrace en eindigde uiteindelijk op de vijfde plaats



In de Supersport divisie liep Lex van der Meijden, na zijn goede start steeds verder uit op de rest en wist probleemloos de overwinning naar zich toe te trekken, door een knullig misverstand liep hij zijn eerste eerste plaats op het podium mis. De equipe Carel Krieger-Harold Roelse lagen lang op de tweede plaats totdat een aandrijfas van de Marcos brak. Achter Carel streden de Wijnakker Racing teamgenoten Nol Köhler, Arthur Janssen en Hans Ambaum samen met Ruud Olij een prachtig gevecht uit. Gedurende geheel race bleef het groepje in wisselende volgorde bij elkaar totdat Ruud er tussen uit viel. Uiteindelijk wist Nol Arthur met 0,6 en Hans met 1,3 seconden voor te blijven.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet