NASCAR

Nascar: Michael Waltrip geeft DEI opnieuw restrictor-plate zege

 

Op Daytona en Talladega, de twee snelste superspeedways in Amerika, wordt al enige jaren met een restrictor-plate motor gereden. Door het gebruik van een plaat tussen carburateur en inlaat, vermindert het vermogen van de krachtige Nascar motoren met 30%. Hiermee hoopte Nascar dat de snelheden op Talladega en Daytona enigzins werden getemperd. Het resultaaat was echter dat de races minder spectaculair werden en eigenlijk ook gevaarlijker vanwege het draften bij snelheden rond de 320km/u. De specialisten in dit soort races zijn de coureurs van Dale Earnhardt Inc, kortweg DEI.

Tekst: Ed Heuvink

Michael Waltrip geeft DEI opnieuw restrictor-plate zege (2)Het team van wijlen Dale Earnhardt bouwt de beste restrictor plate motoren en Dale jr. en Michael Waltrip zijn experts op Daytona en Talladega. Ook afgelopen weekend waren beide rijders een klasse apart. Na 188 ronden op de 2,66 mijl lange baan van Talladega, won Waltrip zijn vierde Winston Cup race. Al deze zeges behaalde hij op restrictor plate banen. Dale jr. werd tweede, na de vorige vier races hier te hebben gewonnen. Het resultaat veranderde weinig in de stand van het kampioenschap. Ondanks dat Kenseth, de lijstaanvoerder, met een defecte motor moest opgeven en als 33e werd gekwalificeerd is zijn voorsprong, met nog 7 wedstrijden te gaan, nog steeds enorm.

Spectaculaire crashes
Ook ditmaal werd de race in Alabama gekenmerkt door spectaculaire crashes. Na tien ronden konden, na een wilde actie van Mayfield, al zes autos richting schroothoop. En vlak voor het einde maakte Elliott Sadler een enkele angstaanjagende koprollen. Gelukkig bleef het opnieuw alleen bij plaatschade. Na de crash van Sadler werd de wedstrijd stilgelegd en nadat de ongelukkige coureur bevrijd was en de baan weer schoon was, moest een eindsprint over drie ronden bepalen wie de race op zijn naam mocht schrijven. Het was uiteindelijk Waltrip die voor Dale jr. en Tony Stewart, de finishlijn als eerste passeerde. Jeff Gordon die vijfde werd, lag het meeste aantal ronden op kop en kreeg de tien bonus punten. Kevin Harvick finishte als zevende en liep iets in op Kenseth. De afstand is nu nog 354 punten. Het Winston Cup debuut van Jason Jarrett verliep probleemloos. De zoon van 1999 kampioen Dale Jarrett en kleinzoon van Ned Jarrett (kampioen 1961 en 1965) reed zonder problemen naar de 29e plaats. De 27-jarige rijder bestuurde de derde Ford uit het team van Robert Yates. De volgende Winston Cup race vindt plaats op de nieuwe baan van Kansas City.

(Ed Heuvink)


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet