DTM

DTM: Ekström pakt eerste zege op Nürburgring door fout Paffett

 Ekstrom rijdend

Opnieuw was de DTM toneel van een discutabele race. Race zeven uit het kampioenschap, verreden op de Nürburgring, werd beheerst door de discutabele beslissingen vanuit de renleiding. Een start achter de saftecar op een nat circuit die wel opdrogend was en enige onduidelijkheid over de hoeveelheid ronden die de safetycar op de baan zou bleven. Het resulteerde in een uiteengeslagen veld, terwijl de race nog moest beginnen. Tijdens de race is Paffett de morele winnaar, maar moet hij zijn leidende positie afgeven door een eigen fout. Hij rijdt over de witte lijn bij het uitkomen van de pit. Het kost hem een drive-trough penalty. Ekström wint, Kristensen wordt tweede en Paffett dankzij Häkkinen derde. Opel presteert teleurstellen en pakt geen punten.


Tekst: Pieter de Boer, Foto's: Boudewijn Pieters

Vooraan het veld waren de eerste zeven man goed wakker. Paffett rijdt keurig weg samen met Häkkinen. Ekström kijkt de kat uit de boom door op veilige afstand van de Fin te blijven, terwijl Schneider de druk ver vol op zet bij de regerend DTM-kampioen. Ook Aiello kan prima het tempo van zijn twee voorgangers bijbenen. Achter de eerste mannen valt het veld echter volledig uit elkaar. Onduidelijk is of de coureurs gewoon afstand houden in verband met veiligheid, of dat ze ervan uitgegaan waren dat de safetycar twee ronden op de baan zou blijven, in plaats van de ene ronde die het uiteindelijk werd. De voorste mannen lieten in ieder geval direct na de race weten op de hoogte te zijn geweest van het feit dat de race gewoon van start zou gaan en er niet de eerste ronde achter de safetycar gereden zou worden.

 Häkkinen zon


Als het veld volledig vertrokken is, blijkt iedereen het voorzichtig aan toe doen. Alleen Reuter en Mücke komen bij opkomen van start/finish elkaar tegen. Reuter beland in de grindbak en kan op twee ronden achterstand zijn weg vervolgen wanneer de kraan hem uit het grind getrokken heeft. Het blijft daarna ronden lang rustig. Paffett en Häkkinen rijden weg van de concurrentie en Schneider weet de druk er vol op te zetten bij Ekström. Deze kan echter iedere aanval tegengaan. Pas wanneer beide tegelijk een stop maken voor droogweer banden gaat Schneider er voorbij. De pret is maar van korte duur, want Ekström is op zijn slicks veel sneller en gaat de Duitse ex-kampioen binnen een ronde alweer voorbij.

 McNish zon


De buffer voor Mercedes blijft dus bij Häkkinen. Het lijkt voldoende, doordat Paffett zonder ogenschijnlijk al te veel moeite de concurrentie voor blijft. Pas wanneer de tweede stops gedaan worden gaat het fout bij Mercedes. Wanneer Paffett naar binnen rijdt stopt hij bijna bij het verkeerde team. Op het laatste moment wordt hem duidelijk dat hij de volgende moet hebben en hij rijdt rechtdoor naar de goede plaats. Daar wordt hij geholpen. Echter als de Brit de baan oprijdt, voor Ekström die een ronde eerder stopte, rijdt hij over de witte lijn. Deze staat op het circuit als teken dat de coureurs hier niet overheen mogen bij het uitrijden van de pitstraat. Echter doordat Paffett dit wel doet krijgt hij een drive-trough penalty en wordt zijn overwinning door zijn neus geboord. Maar het blijft hier niet bij voor Mercedes. Ook bij Häkkinen gaat het niet zoals het hoort. De Fin komt 3 ronden later dan Ekström de pit in. De Zweed heeft in die tijd zijn gat met de Fin gereduceerd waardoor Häkkinen achter Ekström de baan weer opkomt. Wanneer en ronde later Ekström Häkkinen een lichte breaktest geeft is de race gereden voor Häkkinen. Hij glijdt rechtdoor aan het einde van het rechte stuk en het kost hem zoveel tijd om weer op de baan te komen dat hij terugvalt naar een dan nog vierde positie, achter Paffett, Ekström en Kristensen.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet