Toyota Yaris Cup

Toyota Yaris Cup: Familie Sanders schrijft racehistorie (lang)




Met een klein kusje feliciteerde Renate Sanders haar broer Bertus met het behalen van het kampioenschap. Nadat Renate zelf bij de Marlboro Masters het officieuze Ladies kampioenschap binnenhaalde, was bij de voorlaatste race in de Toyota Yaris Cup Bertus Sanders de gelukkige. Zo was het familiefeest compleet en zijn voor het eerst in de geschiedenis een broer en zus kampioen in één klasse.

Fotografie: Gerrie Hoekstra en Boudewijn Pieters, PR
Tekst: Marco Antheunisse


Bertus Sanders wordt gefeliciteerd door oud coureur vader Geert Sanders. 

Criticasters zullen zeggen dat er dit seizoen niet voldoende Ladies waren om van een officieel Ladies kampioenschap te spreken. De Toyota Yaris Cup zelf houdt echter gestand aan de traditie van twee jaar Ladies kampioenschappen. Alleen al gebaseerd op het feit dat Renate Sanders als enige Lady het gehele seizoen zeer regelmatig heeft gepresteerd verdient zij die titel. Enige concurrente was Sheila Verschuur, die op zich de snelheid en het racebloed (erfelijk?) heeft, maar logischerwijs nog niet de ervaring om op de juiste momenten rustig te blijven. Te vaak bepaalde een incident haar klassering en dat heeft haar kampioenschaps-pretenties gedwarsboomd.

Training
Marc Koster was naar de Trophy of the Dunes gekomen om zijn laatste kans op de titel in de Toyota Yaris Cup te pakken. In de training leek hij zich een goede uitgangspositie te creëren, want al vrij vroeg in de training reed hij de snelste tijd. Maatjes Bertus Sanders en Marco Scholten waren inmiddels op jacht naar de pole en leken steeds dichterbij te komen. Lennard Kleyn van Willigen reed ondertussen de tweede tijd, Marc Koster keek vanuit de pitstraat toe. Toen hij zag dat het sleepje Sanders-Scholten steeds snellere tijden ging rijden besloot Koster ook de baan weer op te gaan. Als een door de wol geverfde coureur kwam hij strategisch vlak voor het jagende duo op de baan, juist op het moment dat zij een vliegende ronde reden. Daardoor moesten Scholten en Sanders een inhaalmanoeuvre uitvoeren op het vuile gedeelte van de baan en zat een verbetering van de tijd er niet meer in.
Toen Koster een aantal ronden later Scholten van achter raakte ging deze hard de muur in. Daarbij liep de Yaris van Scholten enorme schade aan de voorzijde op, zelfs zodanig dat hij zijn auto van het circuit moest meenemen om de schade te herstellen.


Door de hele nacht door te werken kon de schade aan de Yaris van Marco Scholten verholpen worden. De volledige voorkant moest er vanaf gezaagd worden en de voorzijde van een andere Yaris werd er weer aangezet. En dat in slechts enkele uren.

Straf
Ook voor Marc Koster had dit incident verstrekkende gevolgen, want het gehele voorval was op de camera's van het circuit vastgelegd en de baancommissarissen hadden rapport opgemaakt. Koster kreeg van de wedstrijdleiding een straf voor 'onzorgvuldig rijgedrag met een botsing tot gevolg' van maar liefst 30 seconden, waardoor hij de race vanaf een 28e positie moest gaan beginnen. Daarmee stond hij nog net één plaats voor zijn teamgenoot Ivo Berger, die bij de training de nodige problemen kende en slechts met veel moeite een volle ronde kon rijden om zich te kwalificeren.
De tijd van Kleyn van Willigen kwam niet meer in gevaar, voor Sanders was de grootste druk echter al weg dus die kon daar vrede mee hebben. Scholten had voor de schade ontstond nog de derde tijd weten neer te zetten. Op een vierde plaats kwalificeerde zich Nicky Groot Kormelink. Op TT Circuit Assen is Nicky meestal redelijk vooraan te vinden, op Circuit Park Zandvoort staat hij doorgaans wat verder naar achter. Zijn verklaring hiervoor is simpel: "Alle rijders kennen Zandvoort als hun broekzak, Assen is minder bekend en daar komt het dus aan op de rijder zelf." Ook doorbijter Niek Jansen zat er goed bij met een vijfde tijd.


Bij de start kwam het gehele veld goed weg.

Pech
Op pole position had Lennard Kleyn van Willigen een uitstekende kans om de race voor zich op te eisen en goede zaken te doen voor het kampioenschap, waarin hij op de derde positie stond. Sanders heeft immers, nu Marc Koster nagenoeg kansloos leek om voldoende punten te scoren om nog aanspraak te maken op de titel, als enige doel voldoende punten te pakken om het kampioenschap veilig te stellen.
Hoe anders pakte het voor de arme Lennard uit. De achterklep van zijn Yaris vloog spontaan open en werkte als een enorme achterspoiler.




Een Yaris met spoiler verliest veel snelheid, in no time zat Lennard achterin het veld. 


Of had Lennard opdracht om duidelijke beelden van een passerend veld Yarissen te filmen?

Alle snelheid was daarmee uit de Yaris en wat zo'n mooie uitgangspositie leek, was in luttele seconden teniet gedaan. Lennard verloor positie na positie en moest de strijd zelfs staken. Sanders en Scholten hadden wel een prima start en reden samen een gecontroleerde, voor henzelf waarschijnlijk weinig opwindende race. Marco Scholten moest natuurlijk afwachten hoe zijn herstelde Yaris zich in de race zou houden op topsnelheid, bovendien was hij zijn race-afstellingen kwijt. Het kostte hem enkele ronden voor hij weer in het raceritme zat en toen had Sanders al een gaatje geslagen. Zoals bekend kunnen Sanders en Scholten het prima met elkaar vinden, dus drong Scholten ook niet verder aan.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet