Belcar

Belcar: Feest bij Eurotech-Hadegro Racing na finish in 24 uren van Zolder

Eurotech-Hadegro Racing heeft de '24 uren van Zolder' als vijfde in hun klasse (twaalfde algemeen) afgesloten. Het team, dat nog nooit een race langer dan zes uur had gereden, maakte indruk door de technische kwaliteit van de Marcos Mantis, het uitstekende werk van de pitcrew en van de drie coureurs. De rijders Toon van de Haterd (Geffen), Danny van Dongen (Zandvoort) en Hans de Groot (Waalwijk) werden niet door technische problemen geremd, helaas was het team wel twee keer bij een aanrijding betrokken. De stemming binnen het team was net zo zonnig als het weer op het Belgische circuit. "De aanrijdingen hebben ons een uur gekost, er had dus meer ingezeten. Maar alles bij elkaar is het echt een superresultaat dat we zonder technische problemen de finish hebben gehaald", aldus teameigenaar Wim Noorman.

Tekst: PR



De 24 uren van Zolder begon voor Eurotech-Hadegro Racing eigenlijk al op 10 juni, de dag na de laatste race van Belcar voorafgaande aan de 24-uursrace. Het team bouwde, op het buizenchassis na, een compleet nieuwe Marcos Mantis op voor het evenement. Tijdens de trainingen voorafgaande aan de slijtageslag voor mens en machine bleek hoe goed het team zich op de race had voorbereid. Het team stelde de zevende trainingspositie (vijfde in hun klasse GTA) veilig. Veel belangrijker was echter dat de twee trainingsdagen volkomen probleemloos verliepen.

De race verliep helaas niet geheel zonder tegenslag. Al in het eerste uur raakte de Marcos fors beschadigd aan de voorzijde. De reparatie kostte ruim 25 minuten en deed het team ver terugvallen. De prachtig gelijnde en even fraai klinkende Marcos Mantis werkte zich snel door het veld naar voren, tot het team rond elf uur 's avonds opnieuw met tegenslag werd geconfronteerd. Ook dit keer raakte de voorzijde van de Marcos Mantis flink beschadigd bij een ongeval, dit keer stond de auto circa een half uur in de pits.

Vanaf middernacht, toen het team rond de 30ste plaats lag, schoven Toon, Danny en Hans door het zeer competitieve veld naar voren. De laatste zeventien uur van de race had de pitcrew weinig anders te doen dan banden wisselen en een vlugge controle van de auto. Om vijf uur zondagmiddag kwam Hans de Groot uiteindelijk als vijfde in de klasse GTA (twaalfde algemeen) over de finish.

"Het was een geweldige ervaring die ik voor geen goud had willen missen", aldus De Groot na afloop. "Wat mij betreft, staan we hier volgend jaar met hetzelfde team weer aan de start. Met 'team' bedoel ik nadrukkelijk ook de technische crew, die het hele evenement hard, foutloos en enorm fanatiek heeft gewerkt." De 20-jarige Danny van Dongen maakte indruk door acht uur lang foutloos en constant te rijden. "Ook wat mij betreft geldt: volgend jaar weer!", vond hij.

"Ik had niet verwacht dat ik hier zou staan om onze auto over de finish te zien komen", zei Toon van de Haterd na de finish. "Iedereen die in deze race de 24 uren volmaakt, is een winnaar. Het team heeft zich absoluut bewezen." Teameigenaar Wim Noorman was het met 'zijn' rijder eens. "Als we dit team bij elkaar kunnen houden, kunnen we nog veel bereiken."

Volgende race: 21 september, Spa-Francorchamps (B)

Uitslag 24 uren van Zolder, 23/24 augustus 2003:
1. Mike Hezemans, Anthony Kumpen, Vincent Dupont, Bert Longin (NL/B/B/B) (Chrysler Viper), 778 ronden;
2. Jos Menten, Tim Verbergt, Jean-Francois Hemroulle (NL/B/B) (Porsche 996 Biturbo), op 10 ronden;
3. Koen en Kris Wauters, Albert Vanierschot, Erik Bruynoghe (B), (Porsche 996 GT3), op 15 ronden;
5 in klasse GTA: Hans de Groot, Toon van de Haterd, Danny van Dongen, (Marcos Mantis) op 70 ronden. (12e algemeen).

Tekst: PR



De 24 uren van Zolder begon voor Eurotech-Hadegro Racing eigenlijk al op 10 juni, de dag na de laatste race van Belcar voorafgaande aan de 24-uursrace. Het team bouwde, op het buizenchassis na, een compleet nieuwe Marcos Mantis op voor het evenement. Tijdens de trainingen voorafgaande aan de slijtageslag voor mens en machine bleek hoe goed het team zich op de race had voorbereid. Het team stelde de zevende trainingspositie (vijfde in hun klasse GTA) veilig. Veel belangrijker was echter dat de twee trainingsdagen volkomen probleemloos verliepen.

De race verliep helaas niet geheel zonder tegenslag. Al in het eerste uur raakte de Marcos fors beschadigd aan de voorzijde. De reparatie kostte ruim 25 minuten en deed het team ver terugvallen. De prachtig gelijnde en even fraai klinkende Marcos Mantis werkte zich snel door het veld naar voren, tot het team rond elf uur 's avonds opnieuw met tegenslag werd geconfronteerd. Ook dit keer raakte de voorzijde van de Marcos Mantis flink beschadigd bij een ongeval, dit keer stond de auto circa een half uur in de pits.

Vanaf middernacht, toen het team rond de 30ste plaats lag, schoven Toon, Danny en Hans door het zeer competitieve veld naar voren. De laatste zeventien uur van de race had de pitcrew weinig anders te doen dan banden wisselen en een vlugge controle van de auto. Om vijf uur zondagmiddag kwam Hans de Groot uiteindelijk als vijfde in de klasse GTA (twaalfde algemeen) over de finish.

"Het was een geweldige ervaring die ik voor geen goud had willen missen", aldus De Groot na afloop. "Wat mij betreft, staan we hier volgend jaar met hetzelfde team weer aan de start. Met 'team' bedoel ik nadrukkelijk ook de technische crew, die het hele evenement hard, foutloos en enorm fanatiek heeft gewerkt." De 20-jarige Danny van Dongen maakte indruk door acht uur lang foutloos en constant te rijden. "Ook wat mij betreft geldt: volgend jaar weer!", vond hij.

"Ik had niet verwacht dat ik hier zou staan om onze auto over de finish te zien komen", zei Toon van de Haterd na de finish. "Iedereen die in deze race de 24 uren volmaakt, is een winnaar. Het team heeft zich absoluut bewezen." Teameigenaar Wim Noorman was het met 'zijn' rijder eens. "Als we dit team bij elkaar kunnen houden, kunnen we nog veel bereiken."

Volgende race: 21 september, Spa-Francorchamps (B)

Uitslag 24 uren van Zolder, 23/24 augustus 2003:
1. Mike Hezemans, Anthony Kumpen, Vincent Dupont, Bert Longin (NL/B/B/B) (Chrysler Viper), 778 ronden;
2. Jos Menten, Tim Verbergt, Jean-Francois Hemroulle (NL/B/B) (Porsche 996 Biturbo), op 10 ronden;
3. Koen en Kris Wauters, Albert Vanierschot, Erik Bruynoghe (B), (Porsche 996 GT3), op 15 ronden;
5 in klasse GTA: Hans de Groot, Toon van de Haterd, Danny van Dongen, (Marcos Mantis) op 70 ronden. (12e algemeen).

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet