IndyCar

IRL: Hornish terug in de titelrace!

Tweevoudig IRL kampioen Sam Hornish is na zijn zege op de Kentuckymotorspeedway volledig terug in de titelrace. Hornish heeft een achterstand van 75 punten op zijn directe rivalen, maar Panther Racing is duidelijk begonnen aan een sensationeel slotoffensief! 

Tekst: Willem J. Staat



Tweevoudig IRL kampioen Sam Hornish reed op de Kentuckymotorspeedway eigenlijk onbedreigd naar de zege!Van de 200 te verrijden ronden reed Hornish er maar liefst 181 op kop en stond de leiding alleen maar af tijdens de verplichte refuelling stops!Het verschil met de als tweede geklasseerde Scott Dixon bedroeg 1.7 secs. terwijl Bryan Herta voor het team van AGR als derde eindigde. De indrukwekkende prestatie van het Panther Racing Team werd nogal verschillend becommentarieerd. Robert Clarke van Honda was bijzonder onder de indruk. Als je naar de onboardcameras kijkt dan zie je hoe strak Hornish rijdt en wat voor een fantastische rijder Hornish is. Zijn stuur bewoog geen moment. Dit heeft niets met extra power te doen, deze combinatie was gewoon superieur.

Woorden die bij Scott Dixon niet bepaald in goede aarde vielen.Als ik me in de plaats van Honda of Toyota bevond zou ik me niet erg happy voelen mopperde verliezer Dixon, die weinig goede woorden over had voor de nieuwe Chevrolet motor.Het is goed voor de competitie maar voor ons coureurs vind ik dit zeer unfair, dieHornish beschikt gewoon over meer power.De als derde geeindigde Bryan Herta die voor het AGR zelfs een keer gelapt werd verklaarde volgas te rijden, maar toen hij door Hornish op een ronde gezet werd, was hij verbijsterd. Hornish verstomde zelf alle kritieken.

Toen ik in de eerste tien races van dit seizoen maar liefst 60pk te kort kwam, hebben wij nooit gemopperd, maar alleen keihard gewerkt. Ik weet niet wat het probleem van Dixon en de zijnen is, maar wij zijn nu op hetzelfde niveau. Overigens beschikten de Teams van Cheever, Menard en  Dreyer eveneens over de nieuwe Chevrolet motor, en Robbie Buhl finishte als zevende. Al Unser jnr. finishte met versnellingsbakproblemen als vierde. Tevens was de Belterra 300 de snelste IRL race ooit. Alleen de Zweed Kenny Brack zorgde vanwege een gebroken olieleiding in de 146e voor de enige caution in de wedstrijd, waardoor Hornish de snelst verreden IRL race ooit op zijn naam kon schrijven.Het oude record stamt uit 1996 toen op de World Disney Speedway 123 ronden aaneen zonder caution verreden werden. 

Tevens telde de wedstrijd de kortste caution-period, slechts 10 ronden, terwijl het oude record uit 1997 stamt, toen er 12 ronden onder caution verreden moesten worden.Het nieuwe wedstrijdgemiddelde bedraagt maar liefst 316.635 km/u! AGR rijder Tony Kanaan voert met 385 punten het kampioenschap aan, gevolgd door Helio Castroneves, Dixon en de Ferran, met ieder resp. 377, 373 en 372 punten, terwijl Hornish met 308 punten snel nadert.

De mopperende Nieuw Zeelander Dixon vertelde nog dat een overstap naar het F-1 team van Toyota niet onuitgesloten is, en dat er met meerdere teams contacten zijn, maar dat Chip Ganassi er weinig voor voelt om hem nu te laten gaan.  In de supporting Infinitie Proseries Race werd Arie Luyendijk jnr. keurig vierde achter Rookie Jeff Simmons, die de wedstrijd won, Cory Witherill en Thiago Madeiros.De wedstrijd werd overschaduwd door een zware crash van de 46 jarige veteraan Tom Wood, die met geblesseerde enkels en een gezwollen rug er betrekkelijk goed vanaf kwam. Telemetrie data wezen uit dat de impact ongeveer 80G bedroeg.Het HANS systeem heeft goed gewerkt meldde Dr. Henry Bock van de IRL.De crash werd veroorzaakt doordat Wood en zijn teamgenoot Erwin Brandon elkaar raakten, waarbij één van de vleugels één van de voorbanden ahw opensneed.De onfortuinelijke Wood liet vanaf het ziekenhuisbed weten, dat hij eindelijk eens over een auto beschikte waarmee hij had kunnen winnen.

De Braziliaan Victor Meira blesseerde zijn pols na een crash in de IRL vrijdagtraining en moest van deelname afzien.  

UITSLAG:
1. Sam Hornish(USA) Dallara Chevrolet 200 ronden
2. Scott Dixon(NZ)   G-Force Toyota 200 ronden
3. Bryan Herta(USA) Dallara Honda    200 ronden
4. Al Unser jr.(USA) Dallara Toyota   199 ronden
5. Helio Castroneves(BR)   Dallara Toyota   199 ronden
6. Tony Kanaan(BR)    Dallara Honda    199 ronden
7. Robbie Buhl(USA)    Dallara Chevrolet  199 ronden
8. Dan Wheldon(GB)    Dallara Honda   199 ronden
9. Gil de Ferran(BR) Dallara Toyota   199 ronden
10. Tomas Scheckter   G-Force Toyota 199 ronden  
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet