Alfa 147 Challenge 2001-2004

Alfa 147 Challenge: Tim Coronel houdt woord tijden Masters (lang)





Tim Coronel greep nipt naast de zege in de eerste race van de European Alfa Challenge op Spa-Francorchamps. Maurizio Campani won destijds de openingswedstrijd van het duel tussen Nederlandse en Italiaanse Alfa 147 GTA-coureurs. Coronel beloofde toen dat hij zich tijdens de Marlboro Masters op Circuit Park Zandvoort zou revancheren. Zo geschiedde. Tim leidde van start tot finish, nam de leiding in het EK over en versterkte tegelijkertijd zijn leidende positie in de Pearle Alfa 147 GTA Challenge.

Tekst Roy van der Laan
Foto's Gerrie Hoekstra, Boudewijn Pieters en Chris Schotanus




Tijdens de kwalificatietraining van de European Alfa Challenge wisten de Italiaanse deelnemers precies op welke rijder zij moesten letten. "Wij werden continu in de weg gereden door de Italianen", sprak Tim mede namens zijn teamgenoten na afloop van de training. Tim en consorten zagen in de slotfase toch kans om een tijd te zetten, wat voor Coronel resulteerde in de tweede startpositie. Sebastiaan Bleekemolen (Dayzers Racing Team) was de snelste, dit tot zijn eigen verbazing. "Ik maakte twee kleine foutjes in mijn snelste ronde, daarom had ik geen pole position verwacht. Daarbij komt dat wij vooraf niet getest hebben."
De beide rijders van Tempo Team Racing Rory Bertram en Phil Bastiaans reden samen naar de tweede rij, de teamgenoten bij het Cable1 CEB Racing Team Berend Gesman en Sandor van Es deelden de derde rij. Achter Allard Kalff kwalificeerde Massimiliano Fantini zich met de achtste tijd als beste Italiaan. Maurizio Campani kwam niet verder dan de elfde tijd.







Safety Car
Na de start nam Tim Coronel de koppositie met zijn Cable1 CEB Alfa, voor Rory Bertram en Sebastiaan Bleekemolen. Bij het uitkomen van de Tarzanbocht ging het al meteen helemaal fout. Enkele rijders, waaronder Oscar Middeldorp, Simone Iacone en Roeland de Groot, kwamen heftig met elkaar en met de vangrail in aanraking. Voor de twee laatstgenoemde rijders was het meteen 'einde oefening'. De wedstrijdleiding kon, gezien de chaos, weinig anders dan de safety car inzetten.

Toen de stukjes Alfa bij elkaar waren geveegd, behielden de kopmannen hun positie op het moment dat de neutralisatie werd opgeheven. Vervolgens ontspon zich een felle strijd tussen Rory Bertram en Sebastiaan Bleekemolen, met als inzet de tweede plaats. Bleekemolen werd de grote verliezer. Hij kwam even naast de baan terecht (Sebastiaan: "Ik kreeg een tikje") en verloor meteen twee plaatsen aan Phil Bastiaans en Sandor van Es.


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet