Clio Cup

Clio Cup: Chaos troef in ID&T Clio Renault Sport Cup (lang)

 



De race van de ID&T Clio Renault Sport Cup, verreden tijdens de Marlboro Masters, was geen reclame voor de autosport. De wedstrijd was een soort variant op de 'Crazy Races', die in een lichtgrijs verleden op Circuit Park Zandvoort werden verreden. Sebastiaan Bleekemolen lag de hele race op kop en merkte weinig tot niets van de chaos achter hem. Bernhard ten Brinke hield zich afzijdig van de duels tussen oververhitte rijders. Hij won de strijd in de Junior Cup en stelde daarmee ook de titel in de Michelin Renault Junior Cup veilig.

Tekst: Roy van der Laan
Foto's Chris Schotanus, Boudewijn Pieters en Gerrie Hoekstra



De training van de ID&T Clio Renault Sport Cup werd op vrijdagmiddag afgewerkt. In tegenstelling tot de voorgaande dagen was het bewolkt op Circuit Park Zandvoort. Dat betekende voor de bezoekers en teamleden op het circuit een aangename verrassing en voor de rijders veel snellere tijden dan ze in de verzengende hitte zouden kunnen laten noteren.

Sebastiaan Bleekemolen reed de snelste tijd in het 40 auto's tellende veld. "De training van de Clio Cup vond meteen na de kwalificatie van de Alfa 147 Challenge plaats, ik moest in de beginfase even overschakelen", blikte de regerend kampioen op zijn tijdtraining terug. "Ik ben zelfs nog even gespind met mijn Clio. In het tweede deel van de training ging het goed." Sebastiaan was extra blij met zijn pole. "Morgen (zaterdag, red.) ben ik jarig. Dit is een mooi cadeautje."Voor de statistieken: Sebastiaan werd 25 jaar.



Bleekemolen sandwich

Pierre-Yves Corthals, uitkomend voor het team van Harders Plaza, reed de tweede tijd. De Belg stond daarmee in de 'Bleekemolen sandwich', want Michael Bleekemolen kwalificeerde zich als derde. "In de eerste ronde van de training stond ik opeens helemaal dwars in de Nissanbocht. Het bleek dat de remdrukverdeling helemaal verkeerd stond", aldus de routinier. Nadat Michael de remdruk versteld had, ging het beter. Jeroen Reijntjens kwalificeerde zich als vierde. "Ik ging pas in het tweede deel van de training de baan op, in het begin van de sessie was het zo druk op de baan dat het veel te moeilijk was om een vrije ronde te vinden", vertelde de klassementsaanvoerder. Jeroen won met zijn vierde tijd een taart. "Ik had met Bernhard ten Brinke een weddenschap afgesloten. De snelste van ons tweeën krijgt een taart."

Reijntjens reed zijn tijd samen met zijn teamgenoot en teambaas Frans Verschuur, die niet verder kwam dan de tiende tijd. "Het gaat dit seizoen absoluut niet in de trainingen", constateerde hij. "Het stomme is dat ik niet weet waar het aan ligt. Ik denk dat ik op diverse plaatsen een klein beetje laat liggen. In de races gaat het echter goed." Dat laatste blijkt wel uit het feit dat Frans voorafgaande aan het evenement de derde plaats in de tussenstand innam.   

Het geringste foutje dat een rijder in de ID&T Clio Renault Sport Cup maakt, wordt overigens meteen afgestraft. De top acht stond binnen 0,35 seconde!

Ten Brinke snelste Junior

Christiaan Frankenhout stelde de vijfde startpositie veilig. In de beginfase leek de 21-jarige coureur nog op weg naar een plaats in de top drie. "In de slotfase van de training stond een auto naast de baan in de Kumhobocht. Er werd met geel gezwaaid. Als ik op dat moment mijn rondetijd had verbeterd, was mijn tijd toch afgenomen."

Robert van den Berg, de grootste rivaal van Jeroen Reijntjens, kwam niet verder dan de zesde plaats. Fred Krab, die na een aantal seizoenen afwezigheid dit jaar weer terug is achter het racestuur, nestelde zich op de zevende plaats. Bernhard ten Brinke was, allesbehalve verrassend, de snelste Junior (elfde algemeen). Wim van Genderen was de tweede Junior (veertiende), voor Paul Vahstal (21ste). 
  



Chaos

Iedere overwinning levert twintig punten op, maar toch is een zege tijdens de Marlboro Masters anders. Er is veel publiek (op zondag circa 40.000 man m/v) en veel media. Velen willen laten zien dat het hartstikke leuk is dat Christian Klien de Marlboro Masters won, maar dat er nog betere coureurs op Circuit Park Zandvoort rondrijden. Daarbij komt  dat de strijd om de titels inmiddels op z'n einde begint te lopen. Nog een paar races en over twee maanden maken we ons met z'n allen weer op voor de winterslaap. Waar het bovenstaande toe kan leiden, werd duidelijk in de race van de ID&T Clio Renault Sport Cup. Chaos heerste in de laatste race van de dag.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet