IndyCar

IRL: Spiderman is back!



 De Braziliaan Helio Castroneves scoorde gisteren op Gateway voor het Team van Penske zijn eerste seizoensoverwinning en beklom geheel volgens traditie de omheining, waarmee hij zijn naam Spyderman alle eer aandeed. De wedstrijd overschaduwd door een incident in de pitlane, waarbij een lid van de crew van Kelly Racing met een beschadigde knie in het ziekenhuis belandde.

tekst Willem J. Staat.  

Helio Castroneves boekte zijn eerste seizoensoverwinning op de baan van Gateway edit seizoen.De Penske rijder domineerde vrijwel het gehele weekend, maar kreeg zware oppositie van zijn landgenoten Tony Kanaan en Gil de Ferran.De Braziliaan moest ruim 20 races wachten voordat hij zijn bolide weer in Victory Lane mocht parkeren.Aanvankelijk had de Nieuw Zeelander Scott Dixon voor het team van Ganassi gedomineerd, maar nadat hij ruim 78 ronden de leiding in handen had gehad, dwong een kapotte versnellingsbak hem op te geven.In de slotfase leek de zege van Castroneves eveneens aan een zijden draadje te hangen.Nadat de Penske crew bij aanvang van de race in de pitlane had opgestart, liet de digitale dashboard informatie het volledig afweten.Castroneves kon daarop alleen maar instinctmatigmatig schakelen en gevoelsmatig vertrouwen op het methanolverbruik.

In de openingsronde liet Castroneves zich vrijwillig terugvallen om aan te voelen op welke plek de motor tegen de toerentalbegrenzer zat, zodat hij wat vroeger kon schakelen.Castroneves becommentarieerde zijn ervaring als het vliegen van een vliegtuig zonder instrumenten onder slechte weersomstandigheden.Tony Kanaan, die met zijn tweede positie de leiding in de kampioensschapsstand terugverwierf vond het wel jammer dat Scott Dixon moest uitvallen.Dat was geen eerlijk duel gaf de Braziliaan volmondig toe. De wedstrijd werd in de 50e ronde overschaduwd door een zwaar ongeval in de pitlane waarbij één van de teamleaden van Kelly Racing met een beschadigde knieschijf naar het ziekenhuis moest worden afgevoerd.Bij een yellow die door Bryan Herta veroorzaakt werd nadat hij met A.J. Foyt IV in eerste instantie in aanraking was gekomen, raakten de bolides van Herta, Lazier en Dixon elkaar in de pitlane, waarbij Herta vol in de pitcrew van Al Unser belandde.

De Nieuw Zeelandse monteur Anton Julian mocht zich gelukkig prijzen dat hij er nog betrekkelijk goed vanaf kwam.Tijdens de rijdersbriefing hadden de organisatoren juist met klem gewaarschuwd voor dit soort incidenten. Bryan Herta was zo aangedaan door dit incident dat hij niet meer in staat was de race verder te vervolgen.Teambaas Michael Andretti verklaarde na afloop dat dergelijke gebeurtenissen niemand verweten kunnen worden. De geruchten rondom tweevoudig kampioen Sam Hornish lijken maar niet op te houden. Op Gateway werd bekend dat Richard Childress Racing, het team waar nu Keven Harvick in NASCAR voor uitkomt zijn activiteiten gaat verleggen naar de IRL. Welingelichte bronnen wisten te melden dat Hornish een contract met Childress getekend zou hebben. (wordt vervolgd)  

Uitslag:
1. Helio Castroneves(BR)    Dallara Toyota   200 ronden
2.Tony Kanaan(BR)   Dallara Honda   200 ronden
3.Gil de Ferran(BR)   Dallara Toyota   200 ronden
4.Tomas Scheckter(ZA)   G-Force Toyota  200 ronden
5.Dan Wheldon(GB) Dallara Honda   200 ronden
6.Sam Hornish(USA)    Dallara Chevrolet 200 ronden
7.Tora Takagi(J)   Dallara Toyota   200 ronden
8.Greg Ray(USA)   G-Force Honda   200 ronden
9.Victor Meira(BR) Dallara Chevrolet 198 ronden
10.Scott Sharp(USA)    Dallara Toyota    196 ronden.  

In de supporting Infiniti Proseries race behaalde Arie Luyendijk jnr. een prachtige derde plaats nadat de leiders, de Brit Mark Taylor en Brandon Erwin zichzelf in de 79e van de 80 ronden elimineerden, waardoor de zege naar rookie Jeff Simmonsging. 

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet