Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 3

F3 Masters: Rookie Klien verslaat Piquet en Briscoe

 



Met de 20-jarige Oostenrijker Christian Klien kreeg de dertiende editie van de Marlboro Masters of Formula 3 een verrassende winnaar. Noch Nelson Angelo Piquet, pole-sitter én zoon van, noch Ryan Briscoe, het zorgvuldig door Toyota geplugde Australische megatalent, was in staat om Klien van zijn in de eerste bocht veroverde koppositie te beroven. Daarmee kreeg de Marlboro Masters voor de tweede opeenvolgende keer een rookie als winnaar.

Tekst: Hans van der Klis
Foto's: Boudewijn Pieters en Gerrie Hoekstra



Op het eerste gezicht is de zege van Klien een tegenvaller voor de organisatie, die de laatste jaren niet verwend is met grote namen op het rostrum. Marc Hynes (1999), Jonathan Cochet (2000) en Fabio Carbone (2002) lijken vooralsnog niet in staat de zorgvuldig opgebouwde reputatie van het officieuze wereldkampioenschap Formule 3 te verstevigen. Hynes is helemaal uit beeld verdwenen, Cochet komt ondanks zijn talent door geldgebrek niet aan de bak en Carbone zit voorlopig nog in de wachtkamer. Maar het is zeker niet ondenkbaar dat het Circuit Park Zandvoort en Marlboro over een paar jaar kunnen zeggen dat hun jaarlijkse racefestijn in 2003 de geboorte heeft gezien van een nieuw fenomeen, een coureur die de vergelijking met sterren als Fernando Alonso en Kimi Raikkonen gemakkelijk doorstaat. Onthoud: Christian Klien is de naam. Klien is klein, Klien heeft een oorringetje, Klien is vriendelijk, Klien komt uit Hohenems, een dorpje in de buurt bij de Bodensee in het westen van Oostenrijk, Klien is buitengewoon snel, Klien wordt gesteund door Mercedes-Benz en Red Bull en Klien beschikt over een onwaarschijnlijke dosis zelfvertrouwen.





Klien legde de basis voor zijn eerste grote zege bij de start, door als eerste de Tarzanbocht in te duiken voor Nelsinho en Briscoe. Piquet, die de snelste kwalificatietijd op zijn naam had gebracht, kwam slecht weg en probeerde Klien nog te blokken, maar moest na honderd meter zijn meerdere erkennen in de jonge Oostenrijker. "Ik denk dat Nelson daarna geen enkele kans had om mij nog in te halen", zei Klien na de race. "Daarvoor moet je op dit circuit beduidend sneller zijn dan de ander en dat was hij niet. Ik heb geen enkele fout gemaakt." Klien zat er inderdaad bovenop. Meteen in de eerste ronden zette hij een paar hele snelle tijden neer en hoewel zijn voorsprong nooit meer dan een seconde bedroeg, leek hij toch geen enkel moment in gevaar te komen. Inhalen op Zandvoort in de Formule 3 is nu eenmaal bijna onbegonnen werk en vereist foutjes bij de tegenstanders. Klien reed echter een foutloze race.



Ook bij de enige safety-car-situatie in de race, tussen ronde negen en ronde twaalf, bleef hij waakzaam. Toen Klien begrepen had dat de safety-car naar binnen zou gaan, ging hij eerst van het gas af, om vervolgens in de aanloop naar de Arie Luyendijk-bocht het pedaal weer vol in te drukken. Piquet, die een fractie te laat reageerde, was gezien. "Op dat punt volgt een lang recht einde, waardoor het heel belangrijk was juist daar geen fouten te maken", zei Klien.

 

Piquet, die een dag eerder nog voor een grote sensatie zorgde door in de laatste minuten van de kwalificatie Ryan Briscoe van zijn pole-position te beroven, baalde zichtbaar. "Ik was ongelukkig bij de start en ging in het begin zelfs bijna van de baan. Gelukkig verloor ik slechts één positie. De auto was vandaag niet helemaal perfect. Ik verloor [ten opzichte van Klien] iets op het rechte einde en ik was ook een beetje ziek dit weekeinde", zei hij, zijn verhaal demonstratief afsluitend met een luide kuch. "Ik heb lichte koorts."



Met die kuch kreeg Piquet de lachers op zijn hand. Hij zag weliswaar enigszins bleekjes, maar was desalniettemin in staat gebleken tot een topprestatie. Of was het een sneer naar Nico Rosberg, die andere zoon van een voormalig wereldkampioen, die zich na zijn teleurstellende kwalificatie had teruggetrokken? De geruchten dat de twee slecht met elkaar op kunnen schieten zijn te sterk om ze te negeren. Rosberg had echter een goede reden om zich terug te trekken. Naast een licht griepje kreeg hij zaterdag last van opgezwollen vingers en lippen en kreeg hij steeds meer problemen met ademhalen. Een allergie? Wat het precies was, werd niet duidelijk, maar van de dokter mocht Rosberg onder geen beding nog in zijn auto stappen.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet