Formule 3

F3 Masters: Marlboro Masters of Formula 3 Analyse

 

De Marlboro Masters behoort samen met Macau en de Koreaanse F3 Super Prix tot de drie grootste F3 evenementen ter wereld, die wereldwijd nauwlettend gevolgd wordt.
De dertiende editie was tevens een historische! 

Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Boudewijn Pieters en Gerrie Hoekstra
 

 

 

De Oostenrijker Christian Klien zorgde voor een historische overwinning. Voor het eerst in de geschiedenis van de drie grote Formule 3 wedstrijden werd de winnende bolide door een Mercedes motor aangedreven.Met Mugen- Opel- of Toyotapower aangedreven bolides wisten meermaals deze grote evenementen op hun naam te schrijven, maar voor Mercedes is dit de belangrijkste F3 zege in haar korte historie. 

 

Teameigenaar Peter Mucke, vader van DTM rijder Stefan, had eigenlijk niet verwacht dat de Mercedes motoren op Zandvoort zo sterk zouden presteren.

Interessant is dat de drie eerst geklasseerden door verschillende motoren worden aangedreven(Mercedes, Mugen en Opel). Vader Mucke bevestigde dat Klien na zijn overwinning vorige maand op Magny Cours enorm aan zelfvertrouwen gewonnen had. Ook was hij zeer onder de indruk van hetgeen Piquet jnr. liet zien.

De Australier Alan Docking die met Gareth Rees en Kurt Mollekens tweemaal de Masters won vertelde Autosport nl. zeer onder de indruk te zijn van hetgeen Klien liet zien. Hij maakte geen enkele fout en de Oostenrijker kan volgens Docking weleens ver komen.

 

Volgens Jos Claes is het in de geschiedenis van de Masters nog niet voorgekomen dat deelnemers zich met een minimiem verschil niet wisten te kwalificeren.

Ook was Claes enorm onder de indruk van de prestatie die Piquet jnr. op Zandvoort neerzette.De alomgehoorde kritiek dat er weinig inhaalmanoeuvres zijn wordt door Claes weerlegd met het feit dat er zo close en intens gereden wordt dat evenementen als deze eigenlijk geen speelruimte voor grote fouten maken.Evenals Peter Mucke is Claes de mening toegedaan dat de motoren van de diverse fabrikanten gelijkwaardig zijn, hetgeen zich duidelijk in de uitslag reflecteert.
Jos Claes van Dallara vond het deelnemersveld van nog hogere kwaliteit dan in 2002. 

De deelnemers van de Euroseries en het Britse F3 kampioenschap zijn ook vrijwel even sterk. De Brit Jamie Green finishte als beste vertegenwoordiger uit dit kampioenschap voor het team van Carlin als vijfde. De delegatie uit het Italiaanse kampioenschap ging met niet kwalificaties een beetje ten onder. Volgens velen verklaarbaar omdat juist dit kampioenschap uit een dal klimt, maar nog niet het niveau heeft van de kampioenschappen uit de omringende landen.
De leider in de stand om het Italiaanse kampioenschap, Ippolitti, kwalificeerde zich niet. Volgens insiders voorspelbaar. Ondanks dat Doornbos door technische problemen het slachtoffer werd van een slechte kwalificatie zette hij met de Ghinzani Dallara een uitstekende prestatie neer. Als 29e gestart en als 18e geëindigd wat een absoluut inhaalrecord is. Ook Ralph Firman leverde in 1996 een soortgelijke prestatie. 

In de V8 STAR wedstrijd reed de winnaar uit 1992 Pedro Lamy. Graag hadden wij wat herinneringen op willen halen, maar Lamy vertelde autosport.nl  dat hij na zijn zware F-1 crash op Silverstone niet alles meer kan herinneren. Van de wedstrijd kon Lamy zich alleen nog herinneren hoe hij de leiding pakte.Wel was de Portugees onder de indruk van de nieuwe Zandvoort configuratie en hij assisteert Doornbos' teamgenoot Parente een beetje in de Formule 3. Nieuwsgierig vroeg autosport nl. naar de ervaringen van Lamy bij Minardi. Het antwoord was kort en bondig, ander management maar eigenlijk zal er nooit iets veranderen!  

 
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet