Formula Renault 2.0

Div: Alleen maar verliezers bij Masters Formula Renault op TT Circuit Assen

Liefhebbers van motorsport en kartraces zullen het wel niet met ons eens zijn, maar voor ons waren de beide races van de Masters Formula Renault 2000 op voorhand het absolute hoofdprogramma van de Rizla Racing Day op TT Circuit Assen. Helaas werd het evenement overschaduwd door veel geharrewar tussen de verantwoordelijken uit het Renault-kamp en de organisatie.

Een kleine vijftig coureurs uit vele landen binnen en buiten Europa trokken naar TT Circuit Assen voor, zo mocht verwacht worden, een prachtig gevecht om de ereplaatsen. Een veld vol jonge, talentvolle coureurs die door willen groeien richting Formule 3, Formule 3000, Formule Renault V6 en Formule 1, met gelijkwaardige auto's, kon niet anders dan een hoogtepunt van de Rizla Racing Day vormen. Voor de bezoekers die op zondag op de tribune naar de strijd keken, was het ook een prachtige race. Onthoud namen als Simon Pagenaud, Lewis Hamilton, Toni Vilander en natuurlijk onze eigen Paul Meijer en Ross Zwolsman, die de top vijf vormden!

Drie rondjes racen

Het programma op zaterdag werd afgesloten met de eerste race van de Masters Formula Renault 2000. De race stond gepland voor 17.10 uur, terwijl om 18.00 uur absolute motorstilte vereist is op TT Circuit Assen. Als alles goed was gegaan, had het veld met gemak de race van veertien ronden voor de klok van zes uur kunnen volbrengen. In de autosport gaat echter wel eens wat fout, vooral in klassen waarin de belangen erg groot zijn. In de Masters Formula Renault 2000 zijn de belangen zeer groot, zodat de kans op een startongeluk of een 'code rood' tijdens de race niet verwaarloosbaar is. De organisatie had dit keer erg veel pech, met twee code rood-situaties en een afgebroken start. Leg dit echter maar eens uit aan teams die forse bedragen investeerden en duizenden kilometers aflegden om op TT Circuit Assen van de partij te zijn.

Nachtje doorhalen

Na de afgebroken race viel de beslissing om te trachten om op zondag een dubbele race te rijden. De Nederlandse Autorensport Vereniging heeft tot in de kleine uurtjes doorgewerkt om een nieuw tijdschema op te stellen en dit met alle betrokken klassen af te stemmen. Dit nieuwe schema is op zondagochtend verworpen. Hoe en waarom, daarover doen verschillende verhalen de ronde. Het gevolg: Het optreden van de Masters Formula Renault 2000 bleef op zondag beperkt tot één race.  

Wat hebben we nu met z'n allen bereikt? De relatie tussen de NAV en Renault is er allesbehalve beter op geworden. In de ogen van de buitenlandse teams en media hebben 'de Nederlanders' het laten afweten. De kans dat er de komende jaren weer een internationaal topveld naar TT Circuit Assen komt, is fors gedaald. De Nederlandse media staan vol van verhalen over ruzies en geharrewar. Arme Simon Pagenaud. Hij won de race, maar niemand heeft het gemerkt. Arme organisaties en rijders in andere klassen. Hun races waren mooi en spannend, maar niemand heeft het gemerkt.

Red. Fast Company



 

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet