IndyCar

IRL: Chevrolet blij met Ford motor!



Afgelopen zondag maakte de Chevrolet generatie IV motor in handen van Sam Hornish in de IRL series zijn debuut op de Speedway van Michigan.De Chevrolet motoren waren aanvankelijk niet competitief voor het seizoen 2003. De Amerikaanse automobielindustrie verenigde zich om  het Japanse motoren overwicht van Honda en Toyota een halt toe te roepen. Toyota motoren domineerden maar liefst 8 van de 10 races. Hornish werd bij zijn debuut met  de nieuwe generatie Chevvy met een minimiemverschil van 0.121. secs. verslagen door zijn landgenoot Alex Barron, die als Amerikaan de American Dream flink verstoorde. Na deze Chevrolet powered by Ford voorstelling rammelde en rommelde het achter de schermen flink.

Tekst: Willem J. Staat

Nadat de IRL Chevrolet motoren in de openingsfase van het seizoen aanvankelijk meer dan 10pk te kort kwamen besloot men bij GM maatregelen te nemen.De ontwikkeling van een eigen motor zou teveel tijd vergen. Goede raad was duur, maar men nam contact op met aartsrivaal Ford, waar bij Cosworth nog een 3,5L versie op de plank stond. Het scenario is dan ook nauwelijks voor te stellen. Je kunt het ongeveer vergelijken met het feit dat Jean Todt van Ferrari bij Norbert Haug van Mercedes gaat aankloppen of ze toevallig nog een motor in voorraad hebben aangezien hun eigen versie niet competitief is.De impact van Toyota en Honda op de Amerikaanse markt is van enorm belang en aangezien Chevrolet hun enige concurrent in de IRL series is, werd men bij GM tot drastische maatregelen gedwongen om de Japanners tegenstand te kunnen bieden. Aangezien Ford niet in de IRL actief is, vergemakkelijkte dit de beslissing om de motor als Chevrolet te badgen.Bij Ford had men allerminst bezwaar, terwijl de GM dealers aanvankelijk niet erg happy met deze beslissing waren, maar uiteindelijk legden zij er zich ook bij neer. Na de race op Michigan waren de Chevrolet mensen vol lof over hun aartsrivalen,Joe Negri, projectmanager bij GM vertelde dat dit resultaat alle verwachtingen overtrof, en hij complimenteerde Cosworth met een product dat nog geen 2000 km. testkilometers achter de rug had.Projectmanager Wood, die in de rivaliserende CART series betrokken is bij hetFord Cosworth XFE project was eveneens erg blij, maar onthield zich eigenlijk van commentaar.

Teambazen die over Toyota en Honda motoren beschikken mopperden na afloop van de wedstrijd flink. Een groot vraagteken van de Cosworth Chevrolet was het methanol-verbruik, Hornish moest kennelijk 3 tot 4 ronden eerder de pits in dan de rest van het veld. Geruchten over een gemanipuleerde race staken dan ook afgelopen maandag de kop op.Wat was namelijk het geval?Met nog amper 50 ronden te gaan vroeg een IRL official aan iedere deelnemer over de boordradio hoe het met het brandstofverbruik gesteld was?

Dat er plotseling daarna een neutralisatie kwam waardoor Hornish op schema kon komen deed de afgelopen dagen in Amerika veel stof opwaaien. Verschillende teambazen uitten dan ook hun ongenoegen! Opvallend is dat een overtreding van Hornish wegens speeding in de pitlane niet bestraft werd, de organisatie ziet over het hoofd dat Hornish bij een van de re-starts te vroeg was. Dit roept vragen op bromde een bekende IRL teameigenaar, die ervan overtuigd was dat men tweevoudig kampioen Hornish duidelijk een zege wilde bezorgen. Alex Barron verstoorde die droom wreed. Roger Clarke van Honda wilde alleen maar als commentaar kwijt dat Honda zeker een aanvraag zal indienen voor een nieuwe generatie 3 motor terwijl de fameuze Chip Ganassi, wiens rijder Scott Dixon het klassement aanvoert, aankondigde dat hij Toyota onder druk gaat zetten voor een evolutie motor. 

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet