Formula Renault 2.0

Div: Nederlandse top maakt zich op voor Europese Formule Renault-race

Komend weekend wordt op het TT-circuit van Assen de tweede ronde van de Masters Formule Renault 2000 gereden. Voor dit semi-officieel Europees Kampioenschap behoort de Nederlandse top tot de serieuze kanshebbers.

Oorspronkelijk zouden de twee races in Assen ook voor de nationale Habo DaCosta Formule Renault tellen, maar de kalender is intussen herzien. In plaats van de beide races op de Rizla Racing Day IV is er nu één enkele race tijdens de Marlboro Masters voorzien. Met als gevolg dat het kampioenschap met een wedstrijd is ingekrompen tot vijftien. Waarmee overigens niet wordt gezegd dat de Masters Formule Renault 2000 geen serieuze aangelegenheid zou zijn. In tegendeel. Niet alleen is het voor de vaderlandse top de beste mogelijkheid om eens te kijken hoe goed ze is. Minstens zo belangrijk is de eindprijs die de Masters Formule Renault 2000 in het vooruitzicht stelt. Na de vier keer twee races komen de zes hoogst geklasseerden in aanmerking voor een testdag met een Formule Renault V6. En wie dan de meeste indruk maakt rijdt volgend jaar op kosten van Renault Sport in het EK Formule Renault V6. Een klasse die, nu het EK Formule 3000 langzaam leegloopt, aan belangrijkheid wint en als een van de toekomstige voorportalen van de Formule 1 zal gaan fungeren.

Voor met name Paul Meijer wordt de krachtmeting is Assen iets bijzonders. Nadat hij op het circuit van Zolder weer twee nationale races had gewonnen " hij scoorde tot nu toe vier uit acht " staat hij torenhoog in het klassement. "Maar de echte graadmeter is toch Assen. Want daar kan ik zien hoe goed ik werkelijk ben. Ik geloof dat ik ook daar kan winnen", zei hij in Zolder vol overtuiging. De Nederlanders zijn in Drenthe enigszins in het voordeel. In Brno had de buitenlandse concurrentie al stevig getraind terwijl voor de drie ingeschreven Nederlanders het circuit totaal nieuw was. Toch scoorde Meijer daar een bevredigende zevende plaats. In Assen zijn de rollen omgedraaid. De Habo DaCosta Formule Renault deed het circuit al in mei aan en toen was Ben Jamini niet te stoppen. Waarmee ook hij tot de serieuze kanshebbers moet worden gerekend. En vlak Giedo van der Garde niet uit. De KNAF Talent First-rijder wacht nog steeds op zijn eerste grote succes en gezien zijn pure snelheid zit dat erin. Maar de buitenlandse concurrentie mag er ook zijn. En is door de bank genomen in het voordeel. De meeste teams opereren al jaren in diverse Formule Renault-klassen. En veel rijders hebben er ook al meerdere jaren in de klasse opzitten. Waarmee ze in staat zijn om heel snel een circuit te leren kennen en de afstelling van de auto op orde te krijgen. De Argentijn Esteban Guerrieri, winnaar van beide races in Tsjechië, is een grote kanshebber. Net zoals de Deen Robert Schluenssen en de Duitser Hendrik Vieth. In totaal komen er minimaal 44 rijders aan de start, verdeeld over vijftien landen en vier continenten.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet