DTM

DTM: Schneider snelste in Super-Pole op Donington



Bernd Schneider duikt door het laagste gedeelte van het circuit. Op de achtergrond Castle Donington.

Bernd Schneider was met zijn rondetijd van 1.28,206 in de Super-Pole de snelste in de kwalificatie voor de zesde ronde van de DTM op het circuit van Donington Park. Ondanks dat hij zich op zijn vliegende ronde op het 4,023 kilometer lange circuit eenmaal fors verremde en zijn AMG-Mercedes CLK in de chicane bij Starkey's enorm uitbrak, was de drievoudige DTM-kampioen een klasse apart. Merkgenoot Jean Alesi kwalificeerde zich als tweede, Audi-coureur Mattias Ekström zette de derde tijd neer.

Tekst: René de Boer
Foto's: Boudewijn Pieters



Een andere "landmark"op circuit Donington is de gerestaureerde Spitfire uit de tweede wereldoorlog. Christijan Albers heeft er weinig oog voor als hij voorbij de neus scheert.

Ook Christijan Albers kwalificeerde zich voor de Super-Pole, de traditionele sessie voor de snelste tien rijders uit de tijdtraining. In de tijdtraining was hij vierde en tweede Mercedes-rijder achter de Zwitser Marcel Fässler en de Audi's van Ekström en Tomczyk, maar de Super-Pole-ronde van de Nederlandse Mercedes-coureur liet enigszins te wensen over. Met zijn tijd van 1.28,717 minuten (0,511 seconden langzamer dan pole-sitter en teamgenoot Bernd Schneider, kwam Albers niet verder dan de zesde plaats op de grid voor de race van morgen (start 13.00 uur, live op SBS6 en ZDF). "De tijdtraining was in orde, ik had twee runs in plaats van drie gedaan om nog een setje banden te sparen", meldde Albers. Voor de Super-Pole liet de Nederlander iets veranderen aan de afstelling van de auto, maar dat bleek niet de juiste beslissing. "In de Super-Pole had ik veel teveel last van overstuur, daardoor zat er geen betere tijd in. Met name in de Melbourne-loop was het overduidelijk. Maar morgen is er weer een dag, ik blijf gewoon knallen!"



Over de locatie waar Jeroen aan het rijden is kan geen twijfel bestaan........

Jeroen Bleekemolen was na de vrije training op zaterdagochtend nog optimistisch. "We gaan de afstelling van mijn teamgenoot Joachim Winkelhock overnemen, die vanmorgen behoorlijk snel was", meldde hij na de ochtendsessie. Na de tijdtraining zag het er echter anders uit: de Opel-coureur uit Aerdenhout kwam niet verder dan de achttiende plaats. "Ik weet niet echt waar het aan ligt", analyseerde hij. "Ik had wel een vrij goed gevoel over de auto en ook zelf had ik de indruk dat ik goed reed, maar het was duidelijk niet goed genoeg." Best geklasseerde Opel-rijder in de startopstelling is de Schot Peter Dumbreck, die zich voor zijn thuisrace als zevende wist te kwalificeren, een plaats voor zijn Zwitserse merkgenoot, de tweevoudig Brits toerwagenkampioen Alain Menu. Audi-junior Martin Tomczyk, in de tijdtraining nog verrassend tweede, maakte op zijn Super-Pole-ronde een forse fout bij het uitkomen van Old Hairpin en kwam daardoor niet verder dan de tiende plaats.

 

Ondanks de polepositie van Schneider was Ekström toch wel de verrassing van de dag. In de ochtendsessie nam hij met zijn Playstation 2 Red Bull Abt-Audi overtuigend de eerste plaats. En dat met een voor DTM immense voorsprong op de nummer twee van 0.7 seconden. Jammergenoeg zat er in de echte kwalificatie niet meer in dan de derde plek. Op de foto legt hij zijn race-engineer uit waar hij de voorsprong wist te vinden. 

 

Na zijn sterke actie op de vrijdag stelde vandaag Dumbreck enigszins teleur. De zo vurig op een zege in zijn thuisland hopende Schot bleef steken op de zevende positie en is daarmee de eerste Opel op de startgrid voor morgen. 

 

Een blik, een woord: concentratie! Alhoewel Jeroen zijn uiterste best doet en zoekt naar alles wat hem en de Opel sneller maakt, resulteerde dit uiteindelijk in een 18de plek voor de startopstelling. 

 

De vrolijke Japanner Kaneishi is steevast aan de achterkant van de grid te vinden. Niettemin heeft hij wel een dergelijke rijstijl dat de vonken onder de auto vandaan komen. 

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet