IndyCar

Champcar: CART toekomst twijfelachtig?



Afgelopen week maakte CART bekend dat men dringend om cash verlegen zit, mochten er geen investeerders opduiken dan is er weinig kans dat de Champcar series het seizoen 2004 overleeft.

 Tekst: Willem J. Staat

De organisatoren van de CART series maakten afgelopen week bekend dat deserie dringend om cash verlegen zit om het seizoen 2004 te kunnen overleven. Op dit moment is de financiële situatie weinig rooskleurig. Men verwacht niet dat er een verandering in deze situatie komt voor 2006. Zelfs over het voortbestaan van de CART series in zijn huidige vorm kon men verder geen mededelingen doen. Een aandeelhoudersvergadering vorige week bracht weinig nieuwe lichtpunten. Aanvankelijk werd verwacht dat Gerald Forsythe, de eigenaar van het Players Forsythe Team, die ongeveer 23% van de aandelen in handen heeft samen met Bernie Ecclestone een meerderheidsbelang in CART zou nemen.De belangstelling van Forsythe schijnt na het gedwongen afscheid van hoofdsponsor Players tot een minium gedaald te zijn. Onderhandelingen om tweeCanadese brouwerijen als hoofdsponsor voor zijn team aan te trekken zijn inmiddels op niets uitgelopen. (Molson en Labatt) Forsythe, die ook nog belangen in het BAR F-1 Team heeft, blijft een onberekenbare factor.

Inmiddels heeft Forstythe zijn tweede coureur Patrick Carpentier duidelijk gemaaktdat de mogelijkheid bestaat dat hij het seizoen vanwege de voortijdige beeindigingvan het contract met Players niet kan voltooien en dat hij voor de laatste drie wedstrijden eventueel naar een andere mogelijkheid moet omzien. Zowel Carpentier en zijn teamgenoot Paul Tracy hebben dit weekend in diverse media fel uitgehaald naar de politiek. Tracy verklaarde niet alleen woedend te zijn over het beleid ten opzichte van Players in Canada, maar wereldwijd. NASCAR en NHRA hebben een trouwe sponsor als Winston verloren, terwijl in Europa ook veel sponsors noodgedwongen van de autos verdwijnen.De autosport zal wereldwijd hieronder een enorme teruggang beleven indien er geen nieuwe generatie sponsors opduikt die dit gat gaat opvullen.Voor deze sport kun je geen balletje op de hoek kopen, maar het zal voor de jeugd heel moeilijk worden de kansen te krijgen, die men onze generatie destijds geboden heeft, waarschuwde Tracy.

Carpentier liet zich in identieke bewoordingen uit. Verder werd bekend dat de Players coureur een accountantsbureau in de hand had genomen om de CART cijfers te analyseren.Carpentier liet doorschemeren aan de hand hiervan ook weinig vertrouwen in de toekomst te hebben, zeker nadat Bernie Ecclestone recentelijk 10 miljoen dollar in het Minardi F-1 team pompte.Beide Players coureurs hopen dat hun teambaas de CART series redt, maar het vertrouwen hierin lijkt met de dag minder te worden. Overigens gooide IRL teambaas Roger Penske nog wat olie op het vuur door zich eveneens in de media te roeren met het commentaar dat CART gelukkig geen lang leven meer beschoren is.Met deze opmerking haalde Penske zich wel de woede van CART baas Chris Pook op de hals. 

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet