Supercar Challenge

DSC: Dutch Supercar Challenge, een kleintje wordt groot - Races Zolder (lang)

1489 zolder-coomes

In de afgelopen jaren werd de "Supercarcup" lang gezien als lelijk eendje maar dit weekend tijdens de Superprix op Zolder is definitief aangetoond wat de meest populaire en grootste klasse van Nederland te bieden heeft. Daar waar andere initiatieven stranden door gebrek aan belangstelling, klassen de uiterste best doen aan rijders te komen zijn er bij de DSC wachtlijsten.


Op de paddock werd, met de bereidwillige medewerking van promotor Meidert van Buuren, op een prachtige plek bij de chicane vrijdag een compleet flatgebouw van sponsor Movico opgebouwd waarin rijders en gasten een prachtig uitzicht hadden op de baan met ervoor een compleet zonnig terras om elkaar in een ontspannen sfeer te ontmoeten. Op de baan was er respect voor elkaar tijdens een felle maar sportieve strijd zonder vervelende incidenten die in andere klassen zo vaak voorkomen.



Ook is er veel respect voor de bezoekers die uit liefde voor de autosport en mooie auto's de moeite nemen naar het circuit te komen en een kaartje kopen. In plaats de gesloten pitboxen open tenten en bezoekers die uitleg krijgen over de wagens door gidsen en teamleden.
Voor de DSC trailer een parking met spectaculaire privé sportwagens van de rijders die daar met recht trots op zijn in plaats van dat de wagens weggestopt worden op de parkeerplaats en een exoot als een Pagani Zonda. Prachtig voor alle bezoekers die dit soort wagens van dicht bij kunnen bekijken.
Tijdens de Rizla Racing Days zijn we er weer bij, we zullen uitpakken met een vol veld spectaculaire wagens en een prachtig aangeklede paddock. Alle fans, sponsors en rijders zijn weer van harte welkom. 

Dutch Supercars Challenge race nr. 7, zaterdag 12 juli 2003 circuit van Zolder

Na de op donderdag gehouden vrije trainingen werden op zaterdag, na een verplichte vrije vrijdag in de zon, de kwalificaties gehouden. In de GT divisie bleken Peter van der Kolk en Rob Knook net de pole op 1 tiende seconde voor Cor Euser weg te kapen met een snelle tijd van 1:38.529 ondanks de spiegelgladde baan. Op de derde plaats volgde verrassend Graham Coomes, voor wie het de eerste keer was op Zolder, in de 2 liter Honda Accoord op slechts 0,6 seconde.
In de Supersport wist Hans Ambaum de pole te pakken met een tijd van 1:41.985 in de BMW waarvan hij op donderdag nog vertelde niet helemaal te kunnen wennen na eerdere seizoenen in de Marcos. Op de tweede plaats Mathew van Diessen, toch weer aanwezig na de aanvankelijke woede over de uitsluiting tijdens het SpaBelpro, en op de derde plaats Richard van de Bos, nog steeds binnen een seconde afstand van Hans met de V8 BMW.

1495 zolder-priem

In de Sport divisie toonde Albert Priem dat het vele oefenen tijdens de donderdagmiddagtrainingen op Zolder vruchten heeft afgeworden door op ruime afstand ( 2,5 seconde) naar de pole te rijden. De equipe Ko Scheurer-Bob Pront en Dirk van Engelenhoven hadden het nakijken.

De omstandigheden 's-middag waren verre van ideaal, bloedheet en een opnieuw gladde baan. Het zou voor een zware belasting van rijders en materiaal zorgen.

Race

Direct in de eerste bocht na de start ging het mis, Charles Brugman in de zwarte Porsche had een wereldstart, verschalkte een aantal rijders voorin maar kwam voor Gramham Coomes terecht, Graham verslikte zich, blokkeerde zijn wielen, raakte Charles die daardoor als passagier van zijn Porsche de Marcos van Lex van de Meijden raakte en samen het grind inschoven.

1492 zolder-lotus

De rest van het veld kon er gelukkig heelhuids voorbij komen inclusief de Lotus Esprit van coördinator Dick van Elk ( aan de start voor het eerst dit seizoen) die tijdens de start 7 plaatsen opschoot ten opzichte van zijn startpositie. Het bleek dat de verbeteringen aan zijn motor goed waren gelukt, uiteindelijk gaf de versnellingsbak al snel de geest waardoor een goede plaats al snel niet meer mogelijk bleek.

Na de eerste ronde lag de blauwe Marcos van Peter van der Kolk en Rob Knook aan kop, snel gevolgd door de multicolor Marcos Mantis van Cor Euser, die zelf op de hielen wordt gezeten door de Porsche van René Snel. Al gelijk in de eerste ronde kun je zien dat de baan glad is ondanks het droge weer.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet