NASCAR

Nascar: Winston, hello Nextel

Tijdens een persconferentie in New York, werd gisteren officieel bekendgemaakt dat Nextel de nieuwe serie-sponor van Nascar wordt. Vanaf het seizoen 2004 zal de telefoonmaatschappij de rol van Winston overnemen in de hoogste stockcar divisie van Nascar.

Tekst: Ed Heuvink 

Na een periode van 33 jaar zal sigarettenfabrikant RJ Reynolds (Winston) stoppen met het ondersteunen van het meest populaire autosportkampioenschap in de VS. Ondanks dat er nog een contracht was tot 2005, gaf Winston deze winter al te kennen dat Nascar op zoek mocht gaan naar een nieuwe serie-sponsor. De anti-tabkaswetten, geslonken winsten en de onzekere toekomst voor de sigarettenmarkt in het algemeen, waren de oorzaken voor de beeindiging van de sponsoring. In de afgelopen 33 jaar heeft Winston mede gezorgd dat Nascar van een regionaal kampioenschap veranderde in het belangrijkste autosportkampioenschap van Amerika. Nascar staat nummer een bij de fans, op de tweede plek betreffende televisiecoverage en staat derde wat omzet van merchandise betreft.

Opvolger Nextel is de grootste telefoonprovider van Amerika en heeft een contract afgesloten voor tien jaar. Officiele bedragen zijn niet genoemd, maar er wordt gesproken over 90 miljoen Dollar per jaar. Nextel zal overigens niet dezelfde exclusiviteit als Winston krijgen, mag er tot op heden geen andere tabakreclame gevoerd worden, in de toekomst kunnen Cingular (Robbie Gordon) en Alltel (Ryan Newman) gewoon blijven sponsoren. Al heeft de derde concurrent AT&T besloten wel besloten niet verder te gaan met Roush Racing.Over de toekomst van de Winston All Star Race en de populaire Winston Preview - een grote publieksshow in januari waarbij alle teams worden voorgesteld - is nog geen beslissing genomen.


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet