Alfa 147 Challenge 2001-2004

Alfa 147 Challenge: Winst voor Tim Coronel, Phil Bastiaans valt ver terug (lang)

 

1081 470ontvangst

Voorafgaand aan de tweede race binnen de Pearle Alfa 147 GTA Challenge was er het nodige te doen. Allereerst was daar de Bisschop van Haarlem,  die zijn zegen uitsprak over het deelnemen van de speciale "Pinksteren"-auto met een duif en het internetadres van het Bisdom op de roomwitte flanken. Een actie die de nodige aandacht in de (inter)nationale  pers opleverde. In hoeverre men echter blij was met de beelden in RTL Boulevard op tweede Pinksterdag valt achteraf nog te bezien. Daar werd een auto getoond met de oorspronkelijke bestickering van vorig jaar. En dat de "Passie" voor het racen bij velen ver gaat, weten we, maar er lag in die uitzending toch een stelling waar het Bisdom liever niet op wilde reageren.

Tekst: Jakob Dekker
Foto's: Gerrie Hoekstra en Boudewijn Pieters

Soep
Nog tijdens het bezoek van de Bisschop liepen achter de schermen bij de verschillende Alfa hospitality units mensen met pakjes papieren in plastic mapjes. Daarin zat een petitie met een verschillende grieven van rijders en teams uit de Alfa Challenge. Met name ten aanzien van de techniek en de kosten hadden de opstellers nogal wat bedenkingen en wilden dat daar door de initiator (lees: de Nederlandse Alfa importeur) het één en ander aan gedaan zou worden. Er zou zelfs  een ultimatum gesteld zijn. Iemand uit de Alfa organisatie stelde echter ter plekke, dat die soep vast niet zo heet gegeten zou worden werd als hij hier werd opgediend.

1078 470cable1_trein

Trainingen

En hij had het bij het rechte eind. Alhoewel de trainingen toch een opmerkelijk beeld te zien gaven. Allard Kalff op een zeventiende plaats, Sandra van der Sloot "eveneens uitkomend voor het Team van Dayzers- daar twee plaatsen voor, terwijl de derde rijder, Sebastiaan Bleekemolen zich op een zede plaats nestelde. Na afloop van de training meldden zowel Kalff als Van der Sloot de afstelling nog niet in orde te hebben. The Racing Lady daarover: "We proberen ieder naar een eigen setting van de auto te komen, maar dat wil nog niet echt goed lukken. Het zijn inderdaad wegliggingsproblemen, waardoor ik zo ver naar achteren sta en dan is het in de race moeilijk om voorin te eindigen. Je bent te lang bezig met het naar voren komen en als de auto het dan ook niet optimaal doet wil dat dus niet echt lukken!"

Jan-Joris Verheul, dit jaar uitkomend voor het Team van Cable 1-CEB stond elfde op de grid en deed daarmee niet echt recht aan zijn goede prestatie tijdens de eerste race. Beste in de Olympische Klasse was eveneens een auto van het  'zwarte' team met Paulien Zwart achter het stuur. Willy Welles was tweede in de klasse en Andre van Wonderen derde.

Startgrid

De strijd aan de kop was wederom spannend maar werd toch wel wat gedomineerd door de Cable1-CEB wagens. Tim Coronel bezette pole position en werd geflankeerd door teamgenoot Berend Gesman. Regerend titelhouder Sandor van Es, eveneens rijdend voor hetzelfde team, stond op de tweede rij naast de eerste wagen van het Tempo Team. Phil Bastiaans zat er tijdens de training dus prima bij. Rij drie werd ingenomen door Oscar Middeldorp en Sebastiaan Bleekemolen, terwijl de tweede rijder uit het Tempo Team, Rory Bertram, de achtste plaats voor zich opeiste en daarmee naast Paulien Zwart stond. Bertram die in de periode naar de offciële training toe de nodige problemen met een olie lekkende motor kende en uiteindelijk zijn nieuwe krachtbron tijdens de training ook nog moest inrijden. De auto met de Pinksterboodschap stond op positie nummer 13!  Daarnaast stond de Pearle Alfa van Boy Zentveldt, die blijkbaar ook nog op zoek is naar een juiste afstelling van zijn bolide.  

1093 470welles_tik

Start

De start was voor Tim Coronel, die zich in de rug gedekt wist door twee teamgenoten: Gesman en Middeldorp ("Ik had deze keer echt een mega start en kon direct bij Tim aansluiten").  Bleekemolen liet bij de start nog een plekje lopen om de zaken even aan te kijken, terwijl Bastiaans zich op een vierde plek nestelde voor Van Es en de snel naar voren gekomen Bertram . De baan was nauwelijks breed genoeg om al dit geweld aan te kunnen en in de Tarzanbocht volgde een eerste schifting. Met name de rijders die daar de buitenlijn volgden kwamen op het zand terecht en hadden alle stuurmanskunst nodig om hun bolides op de baan te houden. Even later was het definitief raak voor Paulien Zwart, die na een tik van een andere deelnemer, haar auto definitief aan de kant kon zetten. Een ronde later was het Willy Welles die de pijp aan de (on)bekende Maarten gaf.

1092 470welles_grint

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet