Clio Cup

Clio Cup: Regerend kampioen Sebastiaan Bleekemolen slaat toe in Clio Cup (lang)

 

1051 470start

De eerste race moest hij zonder trainingstijd achteraan starten, omdat hij dat weekeinde ook aan de Porsche Supercup moest deelnemen. De tweede race moest hij, weer vanwege de Supercup, missen. Tijdens de derde race van de ID&T Clio Renault Sport Cup was Sebastiaan Bleekemolen er vanaf de vrije trainingen bij. De regerend kampioen sloeg meteen toe met een mooie zege. In de Michelin Renault Junior Cup ging de zege naar Bernhard ten Brinke, die dit seizoen echt een klasse apart lijkt tussen de onervaren deelnemers aan de ID&T Clio Renault Sport Cup. 

Tekst: Roy van der Laan

Foto's: Boudewijn Pieters en Gerrie Hoekstra

In de kwalificatietraining was de familie Bleekemolen de snelste in het 41 auto's tellende veld. Sebastiaan Bleekemolen stelde de pole position veilig, gevolgd door zijn vader Michael. Achter Team Bleekemolen volgde een startrij met auto's van Harders Plaza Racing, met Robert van den Berg (winnaar tijdens de Paasraces) en Patrick Andriessen (de winnaar op TT Circuit Assen). De titelkandidaten Christiaan Frankenhout en Jeroen Reijntjens deelden de derde rij.

Bernhard ten Brinke maakte weer indruk door de achtste trainingstijd te rijden, waarmee hij sneller was dan mannen als Pim van Riet en Bernhards teammanager Frans Verschuur. De tweede Junior Wim van Genderen zat er met een twaalfde startpositie ook uitstekend bij.



1053 470veld_leiders

Herhaling

Bij de start van de race nam Michael Bleekemolen de kop, gevolgd door zijn zoon en Andriessen. Helaas verliep de race voor Bleekemolen senior net als de laatste race van het seizoen 2002, toen hij ook samen met Sebastiaan vanaf de eerste startrij vertrok: zijn race zat er al snel op. In de tweede ronde nam Sebastiaan de kop over, niet veel later drukte Patrick Andriessen de Clio Renault Sport van Michael Bleekemolen achterstevoren. Dat betekende het einde van de race voor Michael. 
 



Temidden van de hectische gebeurtenissen had die andere routinier, Frans Verschuur, zich opgewerkt van de tiende naar de derde plaats (!). Vanaf dat moment zou Frans een hoofdrol spelen in de race. Hij liet Jeroen Reijntjens, de titelkandidaat voor Equipe Verschuur, passeren en wijdde de rest van de race aan slechts één taak: het ophouden van zijn achterliggers.

 

Safety car

Sebastiaan Bleekemolen kon al snel afstand nemen van Robert van den Berg, die op zijn beurt weinig te vrezen had van Jeroen Reijntjens. Dat veranderde echter toen Gilbert Esmeijer hard van de baan ging bij het uitkomen van de Arie Luyendijk bocht. De baan lag bezaaid met brokstukken en zand, zodat de wedstrijdleiding maar één ding kon doen: de safety car naar buiten sturen. Sebastiaan Bleekemolen was niet blij, zijn zorgvuldig opgebouwde voorsprong verdween als de spreekwoordelijke sneeuw voor de zon.

Nadat het veld weer werd losgelaten, had Bleekemolen de beste start. Van den Berg behield de tweede plaats, voor Reijntjens. Frans Verschuur maakte de slechtste herstart, natuurlijk met opzet om ervoor te zorgen dat Jeroen Reijntjens in ieder geval een podiumplaats zou behalen.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet