WTCC

FIA WTCC: Tom Coronel wordt derde in Spa!

 Tom Coronel met de Seat op Spa


Tom Coronel boekte op het circuit van Spa-Francorchamps zijn tot nu toe beste resultaat in het WK Toerwagens. In de twaalfde race van het seizoen werd de coureur uit Huizen zeer verdienstelijk derde met zijn privé-Seat van het GR Asia Team. Hij eindigde achter Alfa-rijder Fabrizio Giovanardi en de Italiaan Stefano d’Aste, die met zijn BMW als eerste privérijder in de nog korte historie van het WK de overallzege behaalde.


Tekst: René de Boer
Fotografie: fiawtcc.com


De eerste race leverde een overwinning op voor de leider in het kampioenschap, Dirk Müller. De Duitse BMW-rijder wist in een spannend gevecht zijn Britse merkgenoot Andy Priaulx nipt voor te blijven. Jörg Müller eindigde op de derde plaats en maakte daarmee her BMW-podium vol. Daarachter volgden drie Alfa’s met pole-sitter Augusto Farfus, Gabriele Tarquini en James Thompson. Tom Coronel werd als beste privérijder op de veertiende positie geklasseerd. “De eerste race was voor mij gewoon overleven, zien er het beste van te maken”, aldus de enige Nederlander in het WK-startveld. “De start was super, ik reed als zesde de Raidillion op, maar na de safety-car-fase verloor ik een aantal plaatsen. Ik wilde me echter niet gek laten maken, ik concentreerde me op mijn resultaat in de Independents’ Trophy, en dat ging gelukkig goed.”

De eerste race wedstrijd gekenmerkt door mooi en clean racen zonder al teveel incidenten. De enige serieuze crash was die van Ford-rijder Michael Funke, die zijn Focus bij Les Combes op het dak legde. Hij stapte ongedeerd uit, maar het ongeval leidde wel tot een safety-car-fase van twee ronden. In de slotfase was het nog spannend tussen Jörg Müller en Farfus in de strijd om de derde plaats. Deur aan deur kwamen het rechte stuk op, waarbij de Braziliaan zijn Duitse opponent meer en meer richting pitmuur duwde. Müller had uiteindelijk toch de langste adem en besliste de tweestrijd in zijn voordeel.

Zo mooi als de strijd in de eerste race was, zo hard en agressief reden sommigen in de tweede wedstrijd. Voor de race zette een fikse regenbui de baan onder water, maar het werd op tijd weer droog en de meeste rijders kozen uiteindelijk toch voor slicks. Van de rijders voorin het veld startten alleen Priaulx, Plato, Colciago, Thompson en Terting op regenbanden.

Al direct na de start ging het mis tussen Dirk Müller, Andy Priaulx en Augusto Farfus. De drie kwamen bij Eau Rouge met elkaar in botsing, Müller ging zelfs in de rondte en viel terug tot de 17e plaats, vanwaar hij een gedreven inhaalrace starttte. Het bontst maakte Nicola Larini het, die voor het aanremmen van de Busstop-chicane de Ford van Thomas Klenke van achteren aantikte, die vervolgens vol in de Seat van Jordi Gené reed. De Ford en de Seat raakten zwaar beschadigd, Larini ging vrijuit, maar moest uiteindelijk toch nog de strijd staken. Als gevolg van de schade kwam opnieuw de safety-car in actie. In de laatste ronde werd de race weer vrijgegeven, met Giovanardi voor Garcia en Tarquini, terwijl Dirk Müller alweer vijfde was. In de slotfase ging het opnieuw mis: bij de Busstop-chicane kwamen Tarquini, Giovanardi en Garcia met elkaar im botsing en namen Dirk Müller mee in de chaos. Zo kwam de Italiaan D’Aste verrassend aan de leiding en won, voor Giovanardi en Tom Coronel, die tot zijn eigen verbazing derde werd.

“Ik zag alleen maar stof en rook en koos ervoor om er aan de rechter kant langs te gaan. Toen zag ik Giovanardi en D’Aste voor me, voor de rest was er niemand meer. Toen wist ik, dat ik derde was. Super!”, aldus Coronel. “Dit was echt een race voor mij. Heelhouden en afwachten, en mijn kans pakken op het moment dat die zich voordoet. Dat ging uitstekend!”
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet