Belcar

Belcar: Eurotech-Hadegro Racing: goede generale repetitie voor 24-uursrace

Eurotech-Hadegro Racing is voor de derde keer op rij op de vijfde plaats geeindigd in de snelste klasse GTA van het Belcar-kampioenschap. Toon van de Haterd (Geffen) en Hans de Groot (Waalwijk) beëindigden de vier uur durende race op Spa-Francorchamps nagenoeg probleemloos met hun ruim 500 pk sterke Marcos Mantis. "Dit is een goede voorbereiding op de 24 uren van Zolder, de volgende race van het kampioenschap", aldus de tevreden De Groot. De equipe Danny van Dongen (Zandvoort), Wim Noorman (Horst) en schaatslegende Rintje Ritsma (Lemmer) eindigde na de nodige problemen op de tiende plaats in de klasse GTA.

tekst en foto: PR

Eurotech-Hadegro Racing: goede repetitie voor 24-uursrace In de tijdtrainingen nestelden Toon van de Haterd en Hans de Groot zich weer in de voorste gelederen. De Marcos-equipe stelde de negende startpositie veilig in het grote, tot de verbeelding sprekende startveld (zesde tijd in de klasse GTA). De tweede Marcos Mantis, bestuurd door Rintje Ritsma, Danny van Dongen en Wim Noorman kwalificeerde zich als achttiende (tiende in GTA).



De vier-uursrace vormde de afsluiting van het raceprogramma op zondag, zodat de finish viel op het moment dat het donker werd. De deelnemers aan Belcar konden zo alvast enigszins wennen aan de volgende, 24 uren durende race op het circuit van Zolder.

Toon van de Haterd en Hans de Groot konden zich goed in de voorste gelederen van het veld handhaven. "Het was een hectische race, mede door de wisselende weersomstandigheden", aldus De Groot na afloop. "We moesten enkele keren wisselen tussen slicks en regenbanden en we hadden geen geluk bij een safety car-situatie. Op Spa-Francorchamps worden twee safety cars ingezet. Een van deze voertuigen kwam voor ons de baan op, waardoor we een halve ronde verloren op onze voorliggers. We zijn toch als vijfde in onze klasse geëindigd, een resultaat waar we mee thuis kunnen komen. Onze Marcos Mantis heeft wederom bewezen zowel snel als betrouwbaar te zijn. De volgende race is de 24 uren van Zolder. Dat wordt de ultieme betrouwbaarheidstest!"

De equipe Rintje Ritsma - Danny van Dongen " Wim Noorman kampte met een klein technisch probleem, dat het trio ver deed terugvallen. "Tijdens de tankstops moeten we natuurlijk de motor afzetten. De startmotor deed het niet meer, waardoor het team de auto na iedere stop moest aanduwen", schetste Danny het probleem. "Aanduwen is echter verboden, zodat we na afloop van iedere pitstop bestraft werden met een 'stop & go-penalty'. We hebben wel zes stop & go's gehad. Daardoor verloren we veel terrein op onze tegenstanders." Het drietal kwam uiteindelijk als tiende in de klasse GTA over de finish.

Volgende race: 23/24 augustus, 24 uren van Zolder (B)

Uitslag Spa Euro Race, 8 juni 2003, vierde ronde van het Belcar-kampioenschap:
1. Anthony Kumpen, Stéphane Cohen, Vincent Dupont (B/B/B) (Chrysler Viper), 82 ronden;
2. Pertti Kuismanen, Karl Hasenbichler, Vincent Vosse (SF/A/B) (Chrysler Viper), op 1 ronde;
3. Rudi Penders, Marc Goossens (B/B), (Porsche 996), op 2 ronden;
8. Hans de Groot en Toon van de Haterd, Marcos Mantis, op 4 ronden (vijfde in klasse GTA).
Tiende in GTA: Rintje Ritsma, Danny van Dongen, Wim Noorman, Marcos Mantis.

 

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet