Belcar

Belcar: PKGL domineert 4 Uursavondrace

Het team van PKGL behaalde dit jaar haar derde overwinning in de Belcar serie met de combinatie Anthony Kumpen/Stephane Cohen/Vincent Dupont. De Finse Viper van Kuismanen/Hasenbichler/Vosse bezette de tweede plaats. Opmerkelijk was het uitermate sterke optreden van de Hadegro Mantissen, die allebei in de GTA top 10 finisthen in een door typisch Ardeense weersomstandigheiden beheerst evenement. 

tekst: Willem J. Staat

De combinatie Anthony Kumpen/Stephane Cohen/Vincent Dupont boekten voor het team van PKGL hun derde overwinning dit seizoen in het Belcar Endurance kampioenschap.De jaarlijkse vieruursavondrace op Spa werd gekenmerkt door typische Ardeense weersomstandigheden, waarbij safety-car nogal eens moest uitrukken, en ook de bandencrews hadden over werk niet te klagen. In de beginfase wisselden de Viper van Kumpen, de Marcos van Euser en de Corvette van Selleslagh regelmatig van positie, waarbij Euser(derde trainingstijd)nog enkele ronden op kop reed.Euser streed lange tijd in de kopgroep mee, maar viel tenslotte na 35 ronden met een afgelopen wiel uit, waardoor Duncan Huisman onverrichter zake huiswaarts kon keren.

Evenals vele anderen gokte Selleslagh op de verkeerde banden en viel daardoor snel uit de kopgroep terug.Alleen de Finse Viper van de combinatie Kuismanen/Hasenbichler/Vosse, alsmede de BMW M3 GTR van Severich/Kenis/Pensis konden het tempo van de PKGL Vipers enigszins bijhouden. De Hadegro Marcos Mantissen reden een uitstekende wedstrijd, en de combinatie Hans de Groot/Toon v.d. Haterd verspeelde eigenlijk door een lekke band in de beginfase een derde plaats in de GTA categorie, maar werden uiteindelijk als 8e algemeen geklasseerd.De tweede wagen met Rintje Ritsma/Danny van Dongen en Wim Noorman kwam ondanks problemen met de stuurbekrachtiging als 21e over de finish maar finishte als 10e in de GTA categorie.Kampioen Bert Longin zorgde na een behoorlijke crash met de PKGL Porsche eveneens voor een safety-car fase, en kan zijn titel dit jaar niet meer prolongeren.

Jos Menten die samen met AD baas Albert Vanierschot en Tim Verbergt met de AD Porsche 996 Biturbo als zesde getraind had, gokte eveneens na de reguliere stops op de verkeerde banden, een inhaalrace strandde op de negende plaats, toen de derde versnelling het begaf. De eindfase van de wedstrijd werd eveneens nog gekenmerkt door een safety-car fase. De Duitser George Severich die een fraaie tweede plaats algemeen bezette, stuitte boven op de Raiddillion op de zonder licht rijdende en plotseling vertragende Viper van de Britse gastrijder Peter Cook. Beide auto's werden totaal vernield en een marshall moest licht gewond naar een ziekenhuis in Luik vervoerd worden.....De safetycarfase had verder geen invloed meer op het wedstrijdverloop.De derde plaats werd opgeëist door de RTM Porsche van Marc Goossens en Rudy Penders, die tevens de GTB categorie wonnen.

Uitslag:
1. A.Kumpen/S. Cohen/V. Dupont   Chrysler GTS-R 4U. 27.01.153 82 ronden(gem 141.557 km/u)
2. P.Kuismanen/K.Hasenbichler/V.Vosse Chrysler GTS R     81 ronden
3. R. Penders/M. Goossens  Porsche GT3 RS    80 ronden
4. F. Lamot/B. Couwenberghs Porsche GT3 R  79 ronden
5. P. Selleslagh/M.Vannerum  Corvette C5R 79 ronden
6. W.Meulders/E.Geboers/K.Mollekens Porsche 996 Biturbo 78 ronden
7. F.Thiers/K.Thiers/H. Thiers Porsche 996GT3 RS  78 ronden
8. H.de Groot/T.v.d Haterd Marcos Mantis   78 ronden
9. M.Paltalla/L.van Sande    Porsche 996 Biturbo 77 ronden
10. L.van Moerkerke/P.den Tant    Porsche 996 Gt3 Cup 76 ronden 
Snelste ronde: Lamot/Couwenberghs  2.23.662  gem. 174.084 km/u 
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet