NASCAR

Nascar: Jeff Gordon en Juan-Pablo Montoya verwisselen van auto

 Op 11 juni verwisselen Juan-Pablo Montoya en Jeff Gordon van raceauto. De kersverse winnaar van de Grand Prix van Monaco zal in Indianapolis plaatsnemen in de nummer 24 Dupont Chevrolet van de viervoudig Nascar Winston Cup kampioen. Gordon op zijn beurt, verwisselt de zware stockcar voor de lichte BMW Williams. Afgelopen week, op de vooravond van de Coca Cola 600 in Charlotte, bespraken we met Jeff Gordon de ruil.  

Tekst: Ed Heuvink


 

Ondanks dat beide raceauto's zo'n 800 pk sterk zijn, is er verder geen enkele overeenkomst tussen deze bolides. "Ik heb geen idee wat me te wachten staat", begint Gordon. "Het lijkt me een fantastische ervaring om in een Formule 1 auto te kunnen rijden. Ik ben erg benieuwd naar de downforce, het remmen en vooral de acceleratie. Ik heb geen idee, maar het zal overweldigend zijn. Ik ga niet proberen nieuwe records te vestigen, het is een eenmalige gebeurtenis zonder vervolg. Ik ben heel blij dat ik in de gelegenheid wordt gesteld zo'n technisch complexe auto te mogen besturen". De autoruil is tot stand gebracht door Jeff's teameigenaar Rick Hendrick. Deze laatste bezit enkele BMW garages in Noord Carolina en bracht vorig jaar de wissel al ter sprake met de PR-mensen van BMW Amerika. "Toen lukte het niet, nu hou ik mijn vingers gekruist dat het dit keer wel lukt", vervolgt Gordon, "Ik volg zoveel mogelijk F1 races op televisie en heb zeker bewondering voor de rijders.



Het is zo anders dat de Winston Cup. Het zal voor Montoya wel makkelijker zijn om zich aan te passen dan voor mij. Immers hij stapt over in een in principe makkelijk te besturen auto, terwijl ik eerst het schakelen moet leren. En dan zijn er al die kleine afstellingen van de spoilers en banden met profiel is ook nieuw. Maar die afstellingen laat ik maar, ik rij de BMW Williams zo als hij is. Downforce, acceleren en remmen daar zullen de grote verschillen in liggen. Ik ben niet bang voor de G-krachten, immers 500 ronden op de korte baan van Bristol vragen ook veel van je nekspieren. Maar vooral de technische kant van beide auto's is zo verschillend: ik ga tien stappen vooruit, terwijl Montoya tien stappen in de ontwikkeling achteruit gaat." De nu 31 jarige Gordon heeft sinds 1992 niets anders dan stockcars gereden, maar heeft wel ervaring op 'road courses": "Wij rijden op Watkins Glen en Sears Point en op deze road courses ben ik altijd succesvol geweest, maar met een Formule 1 auto zal alles anders zijn. Ik koos begin jaren negentig voor een carriëre in stockcars en sindsdien heb ik nooit met iets anders gereden.

Toen ik mijn eerste Winston Cup titel binnenhaalde, dacht iedereen dat ik Formule 1 zou gaan rijden, maar ik wilde meer in Nascar en bleef de serie en mijn team trouw. Nu is het te laat om over te stappen. Ik ben te oud om alles te moeten leren. Daarnaast zou ik in Europa moeten gaan wonen. Kijk eens wat er met Michael Andretti geworden is in de Formule 1, hij was niet helemaal op de Formule 1 gefocust en het werd een ramp. Da Matta had het aan het begin van dit jaar ook moeilijk, maar gaat nu beter. Nee, voor mij wordt dit op Indianapolis een eenmalige autoruil zonder bijbedoelingen. Misschien zullen enkele sponsors er iets uit kunnen halen, maar dat was niet de opzet. Ik trek mijn gewone Sparco race overall aan en zet mijn eigen helm op, er wordt verder niets speciaals gedaan," aldus Gordon. "Montoya gaat na afloop van de ruil naar Montreal voor de Canadese Grote Prijs en ik ga naar Detroit voor mijn volgende Winston Cup race". Jeff Gordon zou graag eens een Grand Prix van dichtbij willen meemaken, maar het volle Winston Cup programma geeft weinig ruimte daartoe. "Helaas lukt het dit jaar weer niet om een Grand Prix live bij te wonen, maar ik denk dat San Marino volgend jaar wel lukt. Wij hebben dat weekend een van de zeldzame vrije zondagen en ik hoop dan naar Italië te kunnen gaan om het spektakel eens in levende lijve mee te kunnen maken, het lijkt me een fantastische ervaring", besluit Gordon.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet