VLN

Div: 24h Nürburgring: Alzen-Porsche blijft eerste

 
De BMW 320i van Donald Molenaar, Tom Coronel en Duncan Huisman 

De fabrieks-concurrentie van Audi, BMW en Opel kon zich in de tweede en afsluitende tijdtraining voor de 24-uursrace op de Nürburgring weliswaar verbeteren, maar niemand kwam meer aan de fabuleus snelle rondetijd die Uwe Alzen met de Jürgen Alzen Motorsport-Porsche 996 Biturbo al in de eerste tijdtraining had neergezet. Daarmee vertrekken de broers Jürgen en Uwe Alzen, Arno Klasen en Michael Bartels morgen om 15.00 uur vanaf de pole-position. Op de tweede plaats de Manthey-Porsche van Luhr/Collard/Bernhard, gevolgd door de snelste DTM-Opel van Jeroen Bleekemolen/Peter Dumbreck/Christian Menzel/Volker Strycek.


Tekst: René de Boer 
Foto: P
.R.

Bij Opel werden in de avondsessie geen onnodige risico's meer genomen. Alle rijders reden hun verplichte twee ronden en Volker Strycek reed de snelle tijd. "We weten dat de snelheid erin zit, maar het belangrijkste is gewoon dat je in de race blijft. Het risico is vrij groot, want er rijden heel veel langzamere deelnemers op de baan die de snelheidsverschillen niet altijd even goed inschatten. Maar het evenement blijft fantastisch", zei Jeroen Bleekemolen. Op de vierde plaats de winnaar van de afgelopen twee jaar, de Zakspeed-Viper (Zakowski/Lamy/Lechner), voor de snelste van de beide BMW's M3 GTR van het Schnitzer-fabrieksteam (Stuck/Said/Nielsen/Duez) en de tweede DTM-Opel (Reuter/Scheider/Tiemann/Strycek). De beide DTM-Audi TT's kwalificeerden zich op de plaatsen acht (Wendlinger/Abt/Nissen/Werner) en negen (Abt/Biela/Ekström/Wendlinger).

Cor Euser verbeterde zich met zijn Britse teamgenoten Cowgill en Lockie van de 46e naar de 36e plaats. De Nederlandse BMW met Molenaar, Duncan Huisman en Tom Coronel viel daarentegen terug van de 75e naar de 80e positie. Niettemin heerste er tevredenheid bij het Nederlandse trio, dat zijn vuurdoop op de Nordschleife beleeft. "We hadden nog wel wat problemen, ondermeer met de dynamo, de verlichting van het dashboard en de koplampen, maar het is wel heel erg mooi. De baan ken ik nog lang niet helemaal, ik denk dat ik nu ongeveer op 85 procent zit", zei Duncan Huisman. Donald Molenaar reed slechts zijn verplichte twee rondjes omdat hij zijn gevoel voor de DTC-BMW niet wilde kwijtraken. Voor de 24-uursrace rijdt de coureur uit Eemdijk immers nog een race voor de Duitse toerwagenklasse. "De twee auto's zijn onderling anders, pas na de DTC-race ga ik me richten op de 24 uur", zei hij. Na een enorm zware regenbui aan het einde van de middag stond het water in de Mercedes-Arena van het Grand-Prix-circuit enkele centimeters hoog. Dit moest eerst worden weggepompt voordat de training kon beginnen. Zo werd de start uitgesteld van 19.00 uur tot 20.00 uur, de totale duur van de sessie werd met een uur ingekort.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet