Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Aanpassing aan circuit in Monte Carlo goedgekeurd

De Formule 1-coureurs hebben vandaag (woensdag) een aantal wijzigingen aan het Circuit de Monte Carlo goedgekeurd. Het gaat om aanpassingen aan het zwembadcomplex en Ste. Devote. De aanpassingen maken deel uit van een plan om de pitstraat en garages onder handen te nemen. David Coulthard was tevreden, maar betreurt het verdwijnen van de 'oude' Rascasse. 

Tekst: Christiaan W. Lustig

Zwembadcomplex en Ste. Devote verbeterd
Een aantal aanpassingen aan het Circuit de Monte Carlo, waar komend weekeinde de Grand Prix van Monaco plaatsvindt, is vandaag goedgekeurd door de coureurs. Een rondje door de straten van de stadstaat is door de wijzigingen 27 meter korter geworden. De grootste wijziging betreft het gedeelte rond het zwembad. De eerste knik is krapper geworden en bij het uitkomen gaan de bolides niet langer rechts-links, maar rechtdoor. Zo komen zij, over herwonnen land, dichter langs de haven aan bij Rascasse. Daar ging menig coureur in het verleden in de fout. Hetzelfde gold voor Ste. Devote, waar de vangrail aan de binnenkant van de bocht is verwijderd. Wanneer een coureur die voorheen met zijn rechter achterband raakte, werd hij aan de andere kant van de baan vaak in de banden getorpedeerd. De aanpassingen maken deel uit van een plan om de pitstraat en garages onder handen te nemen. 

Coulthard betreurt verdwijnen 'oude' Rascasse

David Coulthard was tevreden over de wijzigingen, maar enigszins teleurgesteld over het verdwijnen van de 'oude' aanloop naar Rascasse: "Het circuit lijkt nu veel opener bij Rascasse, maar ik zal niet zeggen dat het gemakkelijker is geworden voor het geval ik de muur inga. Het ziet er echter ook wat minder uitdagend uit, wat jammer zou zijn, omdat dit een uitdagend deel van de baan was. Aan de andere kant zou het ons meer kans op inhalen kunnen geven." Juan Pablo Montoya had vooral aandacht voor budgettaire voordelen: "Ik denk dat bij het insturen van de laatste bocht veel geld bespaard gaat worden, omdat dat de plek is waar iedereen crasht." 
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet