IndyCar

IRL: Team Penske onverslaanbaar in de Indy 500

Geen enkel ander team is de laatste jaren zo dominant aanwezig op de IMS als Marlboro Team Penske, dat nu voor de derde keer op rij op de Brickyard zegevierde en een recordaantal van maar liefst 13 overwinningen op haar naam heeft staan.

Tekst: Willem J. Staat

Helio Castroneves, winnaar in 2001 en 2002, was eveneens dicht bij een record. De Braziliaan had geschiedenis geschreven indien het hem gelukt was de Indy 500 voor de derde keer op rij op zijn naam te schrijven. Teamgenoot Gil de Ferran verhinderde dit in de eindfase van de wedstrijd, waarbij twee neutralisaties eveneens een belangrijke rol speelden.

Team Penske gokte op een Dallara en een Panoz G-Force chassis. Die gok pakte goed uit, want de Ferran bezorgde het Amerikaanse chassis de overwinning. Minder verging het de Chevrolet-motoren en Amerikaanse rijders, zij speelden nauwelijks een rol van betekenis.

Neutralisaties
De Indy 500 werd gekenmerkt door 8 neutralisaties. Sarah Fisher veroorzaakte de tweede neutralisatie doordat zij er op haar eigen olie afging. De door budgetproblemen geplaagde Fisher bleef ongedeerd, maar verliet wel in tranen de Indianapolis Motor Speedway omdat zij direct harde kritiek te verwerken kreeg. De jongedame is bij elke deelname tot nu toe gecrasht...

Andere yellows waren er voor crashes van Richie Hearn en Buddy Lazier, Airton Dare die de muur inging, Scott Sharp en de meest angstaanjagende crash van de Indy 500, die veroorzaakt werd door Daniel Wheldon. De Engelsman, die pas zijn tweede IndyCar race reed, overschatte zichzelf in een duel met Sam Hornish. Wheldon stapte ongedeerd uit het wrak en beantwoordde het radio-contact met zijn crew als volgt: "Are you OK? " Antwoord: I've got a problem I think..."

Close finish
De 87e Indy 500 is de derde in de geschiedenis die als close bestempeld mag worden. Het verschil tussen beide Marlboro Team Penske teamgenoten bedroeg op de finish slechts 0.2999 sec.
De Ferran startte vanuit een 10e positie, de beslissing viel eigenlijk na een re-start in de 166e ronde, toen Gil aansluiting vond bij Tomas Scheckter en in de 170e ronde definitief de leiding nam. De Braziliaan maakte op de Speedway zijn come-back na een zware crash met Michael Andretti op Phoenix en slechts weinigen tipten De Ferran als potentiële winnaar. De Ferran klaagde na afloop met een van pijn vertrokken gezicht over kramp in zijn armen, het weerhield de ingetogen De Ferran er niet van om samen met zijn uitbundige teamgenoot Castroneves de hekken te beklimmen.

Afscheid Michael Andretti
De Braziliaan Tony Kanaan finishte als derde en behoudt de leiding in het IRL kampioenschap, toch nog een klein succesje voor het team van AGR. Teambaas Michael Andretti had zich zijn afscheid op de IMS iets anders voorgesteld. Een kapotte motor maakte in de 94e ronde een definitief einde aan zijn lange carriëre op de Speedway. Dit jaar lag Andretti 28 ronden aan de leiding. In de categorie "non-winners" bezit Michael een uniek record; hij lag 426 ronden aan de leiding.

Geen American Dream
De Japanner Tora Takagi reed een sterke wedstrijd en finishte als vijfde en was daarmee de best geklasseerde Rookie. De eerste maal voor een Japanner ooit. Arie Luyendijk's vervanger Alex Barron deed een goede job en finishte als beste Amerikaan op de zesde plaats met de G-Force Toyota.
Toyota en Honda motoren bezetten de eerste tien plaatsen, Buddy Rice finishte voor Team Cheever als 11e met zijn Dallara-Chevrolet. Sam Hornish jr. kreeg in de eindfase aansluiting bij de kopgroep, maar ook deze American Dream spatte als een luchtbel uiteen.
Juan Pablo Montoya won in 2000 voor de eerste maal met een G-Force chassis, Gil de Ferran herhaalde dit 3 jaar later. Toch nog een klein succes voor de Amerikanen dus, met name Don Panoz!
Op het motorenfront boekte Toyota direct bij haar debuut op de Speedway de volle winst en verslaat daarmee Honda in een directe confrontatie.

Ex-presidenten
In 87 edities is Gil de Ferran de 62e winnaar die befaamde Indy 500 wint.
De Indy 500 werd bijgewoond door maar liefst 320.000 mensen die vrijwel allemaal een security check moesten ondergaan. Onder hen ook de voormalige Presidenten Bush Sr. en Bill Clinton, die genoten van de sfeer op de Speedway.
Bush Sr. heeft zelfs belangen in het Team van Kelly Racing (Al Unser jnr.).
Racefan Clinton bezorgde zijn security mensen angstige momenten door met de fans het verloop van de race te bespreken...
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet