Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
GT

FIA GT: Zwaan's Racing moet incasseren!!!

Dit weekend stond de vierde race van het FIA GT kampioenschap op de agenda. Alle teams uit dit wereldkampioenschap voor GT auto's zijn neergestreken in Tsjechië, op het 5403 m lange circuit van Masaryk nabij Brno. Ook het Zwaan's Racing team verschijnt met haar witte Chrysler Viper weer aan de start. De Viper is na de laatste race op het circuit van Enna Pergusa bij terugkomst in de werkplaats van het team volledig nagekeken. Dat de hoge curbstones op het circuit van Enna Pergusa zijn littekens heeft achter gelaten op de auto blijkt al snel. Een beschadiging aan de achterwielophanging, een lekke schokdemper en wat schade aan het bodywork zijn de stille getuigen. In de werkplaats is hard gewerkt om weer met een goed geprepareerde auto aan de start te verschijnen in Brno.



Tijdens de vrije trainingen van vrijdag, die overigens onder zomerse temperaturen wordt verreden, krijgen de drie rijders van het team de gelegenheid de baan te verkennen. Geen van de drie rijders is bekend op het oude circuit van Brno, maar een moeilijk circuit is het echter niet en al snel worden er nette tijden genoteerd. Na afsluiting van de trainingen is het team dan ook hoopvol voor de kwalificatie van zaterdag

Toch pakte de kwalificatie anders uit dan men had verwacht. De tijden die men hoopte te rijden blijven uit. Na aanwijzingen van de rijders wordt een gebroken ophanging van het differentieel gevonden. Tot op dat moment staat er een 11e tijd genoteerd voor Zwaan's Racing. Een noodreparatie kan worden uitgevoerd zodat de tweede kwalificatie, die normaal gesproken altijd langzamer is dan de eerste vanwege de hogere temperatuur, gebruikt kan gaan worden voor het vinden van een optimale race set up. Op dat moment is er vanuit Nederland een nieuwe ophanging voor het differentieel onderweg naar Brno.

Op oude banden en met een volle brandstoftank wordt er een set up gevonden om de race van morgen mee aan te vangen. De tijd uit de ochtend sessie kan inderdaad niet meer worden verbeterd en dus eindigt het team op een 12e positie, één team bleek wel in staat haar tijd te verbeteren en komt nog voor Zwaan's Racing terecht. Arjan van der Zwaan na de kwalificatie: "Gelukkig hebben we de problemen met het diff vandaag gevonden en niet morgen tijdens de race. Een verbetering van de tijd had zeker mogelijk geweest maar al met al zijn we best tevreden".

Als om 11:00 op zondagochtend de pitstraat open gaat rijdt Rob van der Zwaan de Viper naar de startopstelling. Daar aangekomen wordt een lekke band ontdekt en gewisseld. Het team heeft nu echter wel een probleem omdat al eerder een beschadigde band is gewisseld waardoor er nu maar twee i.p.v. de benodigde drie gemarkeerde (aangegeven bij de wedstrijdleiding) banden zich onder de auto bevinden. Als dit wordt aangegeven bij de stewards van de race wordt daar vooralsnog goedkeuring aangegeven.

De race gaat van start en Rob van der Zwaan weet zijn startpositie te handhaven tot 20 minuten in de race, wanneer de wedstrijdleiding besluit het Zwaan's Racing team een stop & go penalty te geven de slechts twee gemarkeerde banden. Tot grote ontgoocheling van Arjan van der Zwaan, die de beslissing van de wedstrijdleiding totaal niet begrijpt, brengt Rob de auto binnen voor een 20 seconden stop & go. Arjan van der Zwaan:"Ik begrijp hier helemaal niets van, we hebben het vroegtijdig aangegeven, we hebben een gebruikte band gemonteerd en dus geen voordeel ervan!!" Gelukkig kost het niet veel posities (2) en weet Rob de auto na een uur rijden op een prima achtste positie binnen te brengen om over te geven aan Arjan. Ook Arjan gaat voortvarend te werk en klimt langzaam maar gestaag op door het veld. Het tempo dat Arjan weet te rijden is competitief. Met nog één ronde te gaan alvorens het stuur over te geven aan Klaus Abbelen valt de Viper halverwege het circuit stil. De motor wil niet meer aanslaan en een probleem met de brandstoftoevoer wordt vermoed. Helaas komt deze race voor het jonge sympathieke team uit Bergschenhoek vroegtijdig tot een einde. "Ik baal hier zo verschrikkelijk van", vertelt Arjan van der Zwaan wanneer de grootste teleurstelling is verwerkt. "We lagen vijfde en ik liep in op de Lister in vierde positie. De auto staat nu nog bij de technische keuring dus we weten nog niet exact wat het probleem is. Of we zijn zonder brandstof komen te staan, maar dat lijkt onmogelijk omdat er volgens het display nog vijf liter in zat, of de brandstofpomp is kapot".

"We hebben dit weekend weer een hoop zorgen gehad maar iedereen in het team heeft goed gewerkt en we zijn er prima mee om gegaan. Dan is het erg jammer dat het zo is gelopen. De volgende race is op Donington Park, een circuit dat we kennen en waar we misschien wat voordeel hebben", aldus Arjan van der Zwaan.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet