GT

GT: Negende plaats voor Tom Coronel in Japans GT kampioenschap

In zijn derde race om het Autobacs JGTC, oftewel het Japans Grand Turismo kampioenschap op het Circuit van Sugo, is de Nederlander Tom Coronel als negende geëindigd. Gelet op de omstandigheden was dit naar het oordeel van de coureur uit Huizen het maximaal haalbare resultaat. Samen met zijn G'NOX Mugen teamgenoot Daisuke Ito startte hij de race over 81 ronden vanaf een zesde positie. De winst ging naar de Toyota-equipe Wakisaka-Iida.



Coronel begint zijn terugblik als volgt: "We wilden beslist hoger eindigen. In de training waren we de tweede Honda NSX, waarbij het verschil slechts vijf-en- negentig-honderdste van een seconde bedroeg. Bijna niets dus! Met die zesde plaats stonden we verder achter drie Toyota's Supra en een Nissan Skyline. Auto's die voor ons momenteel echt niet te achterhalen zijn. Ook niet wanneer ze, zoals ook deze keer, over een flinke lading extra ballast gewicht beschikken. Mijn teamgenoot is deze keer van start gegaan en bracht de auto uiteindelijk op een negende positie binnen. Er volgde een snelle rijderswissel, maar daar ging het ook mis. Er brak namelijk iets in het onderstel van de stoel, waardoor ik deze niet meer verder naar achteren kon schuiven. Er was geen tijd om het te herstellen en al snel kwam ik er achter dat de 20 cm kortere Japanner een voor mij onhandige zitpositie kende. Heel vervelend, maar ik heb de rest van de race zo moeten rijden. Na enige ronden begon het iets te wennen. Ik moest mijn been bijna horizontaal houden om goed te kunnen remmen en ook de positie van mijn armen was verre van ideaal. Toch lukte het nog wel om kort op te klimmen naar een zesde plaats, maar in de strijd met die Toyota's en Nissans moest ik echt mijn meerdere erkennen."

Zoals bekend rijden Coronel en zijn teamgenoot Ito, net als andere Honda's NSX in de zogenoemde 500 klasse. Zeg maar de absolute top binnen de Japanse GT strijd. Tot en met vorig jaar waren de Honda's daarin bijzonder succesvol en dat leidde voor dit seizoen tot een flinke restrictor in de luchtinlaat van de NSX-en. De racewagen waar ook Tom Coronel gebruik van maakt. Er is binnen het kampioenschap ook een zogenoemde 350 klasse, voor de minder krachtige bolides. In zijn huidige positie vergelijkt Coronel de NSX met een '400' auto. Een niet bestaande klasse , maar wel een aanduiding ,die aangeeft dat hij op de snelsten telkens net iets te kort komt. Tom Coronel: "Dat merk je ook duidelijk in de onderlinge gevechten. Bij de acceleratie en op topsnelheid kom ik telkens net weer wat te kort en dan red je het vaak net niet in de strijd om de topposities. Het enige voordeel dat we na deze race hebben, is dat wij er geen extra gewicht bij krijgen. Dit in tegenstelling tot de mannen aan de kop", aldus een wederom optimistische Tom Coronel. Hij meldde tot slot dat de volgende JGTC-race op het Circuit van Sepang geen doorgang vindt in verband met de ontwikkelingen rond de longziekte SARS. Daarentegen komt de coureur uit Huizen aankomend weekend wel aan de start van de 24 Uurs race voor toerwagens op het vermaarde (lange) circuit van de Nürburgring. Daarbij zal hij de BMW 320 van het Duitse Schubert Team delen met Donald Molenaar en Duncan Huisman. Coronel: "Gek genoeg is het een circuit waar ik nog nooit gereden heb, maar waar ik beslist naar uitkijk. Met name die beruchte Nordschleife lijkt mij iets om naar uit te kijken."

Uitslag

1. J. Wakisaka / A. Iida Toyota Supra 01h52m45.096s
2. T. Tsuchiya / E. Comas Toyota Supra + 1 ronde
3. S. Motoyama / M. Krumm Nissan Skyline + 1 ronde
4. S. Ara / J. Dufour Toyota Supra + 1 ronde
5. R. Lyons / M. Kageyama Nissan Skyline + 1 ronde
6. N. Hattori / S. Wakisaka Toyota Supra + 2 ronden
7. R. Michigami / S. Philippe Honda NSX + 2 ronden
8. Matsuda / T. Kogure Honda NSX + 2 ronde
9. T. Coronel / D. Ito Honda NSX + 2 ronden
10. H. Takeuchi / Y. Tachikawa Toyota Supra + 2 ronden
11. K. Tsuchiya / T. Kaneishi Honda NSX + 2 ronden
12. Y. Igarashi / E. Tajima McLaren F1 GTR + 2 ronden
13. T. Kurosawa / M. Apicella Toyota Supra + 2 ronden
14. D. Schwager / M. Orido Toyota Supra +3 ronden
15. S. Shibahara / S.Mitsuyama Vemac 350R + 5 ronden
16. H. Mitsusada / H. Katoh Honda NSX + 14 ronden
17. B. Treluyer / Y. Ide Nissan Skyline + 42 ronden
18. N. Furuya / H. Wada Lamborghini Diablo + 60 ronden 

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet